Matematik Lisans Programı

Matematik ve Toplum(MAT393)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
MAT393 Matematik ve Toplum 5 3 0 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Ezgi KANTARCI OĞUZ ezgikantarcioguz@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Derste matematiksel fikirleri ve toplumda etkilerini incelemeyi amaçlıyoruz.
Bahsedeceğimiz fikir ve kavramlar arasında imkansızlık, rastgelelik, paradokslar, matematikteki krizler, önemli matematik soruları ve bilgisayarlarla matematik yer alıyor.
İçerik Önemli matematiksel fikir ve kavramları, insan düşüncesinde etkileri
üzerinden tartışıyoruz. Bu bağlamda, matematiksel fikirlerin edebiyat
ve diğer sanat alanlarında ele alınış şekilleri, toplumsal karar alma mekanizmasıyla
etkileşimleri, ve toplumsal olayların matematikte yankılarını ele alan sohbetler
yürütüyoruz.
Dersin Öğrenme Çıktıları Matematikle ilgili geniş bir genel kültür sahibi olmak
Matematik tarihinin akışını değiştiren olay ve fikirleri bilmek, bunlardan bahsedebilmek
İlgilenilen bir matematik konusu için iyi kaynaklar bulup o konuyu çalışabilmek.
Dinleyici/okuyucu kitleyi göz önüne alarak, doğru, güvenilir ve ilgi çekici matematik iletişimi kurabilmek.
Öğretim Yöntemleri Hikâyeler, tarihsel metinler ve popüler yazıların okunarak tartışılması
Tahtada ders anlatımı
Öğrenci Sunumları
Kaynak İncelemesi ve Yazı Çalışması
Kaynaklar Ana kaynaklarımız şunlar:
The Colossal Book of Mathematics- Martin Gardner
Matematik Dünyası
MacTutor Matematik Tarihi Arşivi
Matematiksel temalı kurgusal çalışmalar hakkında "Mathematical Fiction" internet sitesi

Bunlara ek olarak her konuyla ilgili okuma parçaları da olacak.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Matematik ve Toplum, Giriş
2 Öklid Dışı Geometriler ve Cthulhu
3 Matematiğin Temellendirilmesi ve Asimov'un Robotları
4 İmkansızlık ve Neredeyse İmkansızlık
5 Düzülke ve Dördüncü Boyut
6 Sonsuz büyüklük ve sonsuz küçüklük
7 Adil Seçim Mümkün Mü?
8 Gezgin Satıcı Problemi, Şifreler ve Hesaplanabilirlik
9 Milenyum Problemleri ve diğer zor sorular
10 Rastgelelik ve Olasılık
11 Geçişsiz zarlar, kart oyunları ve kumarda kazanma yolları
12 İstatistik, veriler ve ortalamalar
13 Paradokslar
14 Matematik ve Matematikçilik üzerine
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 0 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 1 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 3 20
Sunum 1 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 13 20
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 17 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; X
2 Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; X
3 Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; X
4 Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; X
5 Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; X
6 ​Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir​; X
7 Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir; X
8 Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır;
9 Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; X
10 Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 4 5 20
Sunum 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 16 16
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 5,00
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top