Sosyoloji Lisans Programı

Avrupa'da ve Türkiye'de Sosyal Haklar ve Toplumsal İçerme I: Mevzuattan Gerçekliğe, Gerçeklikten Temsile(SOC411)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SOC411 Avrupa'da ve Türkiye'de Sosyal Haklar ve Toplumsal İçerme I: Mevzuattan Gerçekliğe, Gerçeklikten Temsile 7 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Kamil Cem ÖZATALAY cozatalay@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları Berkay ŞATIR bsatir@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Amacı Öğrencilerin (1) Avrupa'nın üye ve aday üyeleriyle entegrasyonunda önemli bir işlev atfedilen sosyal haklar, toplumsal içerme ve özen yükümlülüğü konularında AB'deki ve Türkiye'deki mevzuata dair bilgi sahibi olmalarını, (2) Ders kapsamında yapılacak saha gezileriyle mevzuata dair öğrenilen bilgilerin uygulamadaki gerçekleşme düzeyini fark etmelerini, (3) Öğrendikleri bilgiler ve yaptıkları gözlemlerden hareketle geliştirdikleri fikirleri video deneme yaratamı yoluyla ifade edebilmeleri için gereksinim duydukları know-how'a sahip olmalarını, (4) Sosyal haklar alanında gözlemledikleri eksikliklerin araştırılmasına ya da çözümüne dönük olarak bilimsel ya da sosyal proje geliştirebilmeleri için gerekli donanımı edinmelerini sağlamaktır.
İçerik Erasmus + Jean Monnet Module projesi çerçevesinde geliştirilen bu Avrupa incelemeleri dersi, Avrupa Komisyonu tarafından işgücü piyasalarını ve sosyal güvenlik uygulamalarını hakkaniyetli ve içermeci kılmaya dönük kabul edilen Avrupa Sosyal Haklar Sütununda yer alan 20 ilkeyi esas almaktadır. Derste, Avrupa’da sosyal hakların tarihsel, toplumsal ve mevzuat bakımından gelişimi Avrupa genişlemesi perspektifi çerçevesinde ele alınacak ve Avrupa Sosyal Haklar Şartının tarafı olan Türkiye’ye de özel bir yer verilecektir. Çok disiplinli bir perspektifle hazırlanan bu dersi alan öğrenciler; sosyoloji, hukuk, siyaset bilimi, çalışma ekonomisi ve iletişim disiplinlerinden öğretim elemanlarınca hazırlanmış ders içeriklerini takip edebileceklerdir. Yaratıcı bir pedagojik yöntemin esas alındığı derste, İstanbul’da sosyal hakların durumunun gözlemlenebileceği saha gezileri gerçekleştirilecek, öğrencilere, seçtikleri sosyal haklar ilkesi üzerinden birer kısa video-deneme hazırlamaları konusunda gerekli teknik bilgi, donanım ve destek sağlanacaktır. İki yarıyılı kapsayan dersin ilk yarıyılında sosyal hakların tarihsel, toplumsal ve mevzuat bakımından gelişimi ile Avrupa Sosyal Haklar Sütununun, fırsat eşitliği ve işgücü piyasasına erişim konularını içeren birinci bölümünde yer verilen ilkeler irdelenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenciler,
(1) AB'deki ve Türkiye'deki sosyal hakları ve toplumsal içermeyi sağlamaya dönük uygulamaları bilirler,
(2) AB'nin entegrasyonunda ve bizatihi Türkiye'nin kendi iç entegrasyonunda sosyal hakların ve toplumsal içerme düzenlemelerinin önemini kavrarlar, bu bahislerde eksiklikleri giderici öneriler geliştirebilirler,
(3) AB ülkelerindeki ya da Türkiye'deki AB merkezli firmalar ile bunların tedarik zincirinde yer alan firmaların özen yükümlülüğü çerçevesinde uymaları gereken kuralları bilirler,
(4) Herhangi bir konu hakkında bilgilerinden ve gözlemlerinden hareketle geliştirdikleri fikirlerini video formatında hazırladıkları denemeler üzerinden etkili biçimde ifade edebilirler,
(5) Herhangi bir konu hakkında bilgilerinden ve gözlemlerinden hareketle geliştirdikleri fikirlerini araştırma projesine veya sosyal projeye dönüştürebilirler.
Öğretim Yöntemleri Derste,
(1) Anlatım metodu,
(2) Gezi-Gözlem metodu,
(3) Tartışma metodu,
(4) Yaratıcı öğrenme metodu bir arada kullanılacaktır.
Kaynaklar Derste Yararlanılacak Bazı Kaynaklar:

Bouquet, B. (2015). L’inclusion : approche socio-sémantique. Vie sociale, 11, 15-25. https://doi.org/10.3917/vsoc.153.0015

Dedeoglu, S. (2012). Equality, Protection or Discrimination: Gender Equality Policies in Turkey. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 19(2), 269-290. https://doi.org/10.1093/sp/jxs004

Eigmüller, M. (2013). Europeanization from below: The influence of individual actors on the EU integration of social policies. Journal of European Social Policy, 23(4), 363-375. https://doi.org/10.1177/0958928713507467

Erdinç, I., & Visier, C. 2018. 5. « Dialogue social » et droits syndicaux, grandeur et décadence d’une catégorie. In Visier, C. (Ed.), La Turquie d’Erdoğan: Avec ou sans l’Europe ? Presses universitaires de Rennes. doi:10.4000/books.pur.145265

Manning, N. (2007). Turkey, the EU and Social Policy. Social Policy and Society, 6(4), 491-501. https://doi.org/10.1017/S1474746407003831
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Giriş: Dersin kavramları, konuları ve metodolojisi
2 Video Deneme (Teori) - İngilizce
3 Bilimsel veya Sosyal Proje Yazımı
4 Avrupa Birliği'nde Sosyal Hukuk
5 Avrupa'da Şirketlerin Özen Yükümlülüğü ve Bunun Küresel Değer Zincirindeki Şirketler Üzerindeki. Etkileri
6 AB'nin Türkiye'ye Doğru Genişleme Projesi Işığında Sosyal Haklar
7 Genişlemenin Ötesinde: Avrupa Türkiye'deki Sosyal Hakları Nasıl ve Neden Takip Ediyor?
8 İlk gezinin geri bildirimi ve tartışma / Grup çalışması: üretilecek video deneme için tema ve yaklaşım açısı seçimi.
9 Eğitim, formasyon ve yaşam boyu öğrenme ile istihdam için aktif destek
10 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve İş-Yaşam Dengesi -İngilizce
11 Avrupa ölçeğinde ve Türkiye'de cinsiyet ve ırk temelinde fırsat eşitliği ile ayrımcılık karşıtı politika - İngilizce
12 İkinci gezinin geri bildirimi ve tartışma / Grup çalışması: üretilecek video deneme için tema ve yaklaşım açısı seçimi.
13
14
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Video Deneme (Uygulamalı) - İngilizce
2 Çok uluslu bir Fransız şirketine ve tedarikçilerinden birine ziyaret
3 Metal iş kolundaki bir işyerine ziyaret
4 Uygulama Çalışmaları: Video Deneme Yaratım Sürecinde Öğrencilere Süpervizörlük
5 Uygulama Çalışmaları: Proje Önerisi Yazım Sürecinde Öğrencilere Süpervizörlük
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 20
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 2 80
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 1 10
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 40
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 1 40
Seminer 0 0
Diğer 1 10
Toplam 4 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. X
2 Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. X
3 Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. X
4 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. X
5 Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. X
6 Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. X
7 Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. X
8 Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir.
9 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. X
10 Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. X
11 Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. X
12 Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. X
13 Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. X
14 Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 2 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 2 50 100
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 5.68
Dersin AKTS Kredisi 6
Scroll to Top