Tesis Planlama(IND461)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND461 | Tesis Planlama | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | H. ZİYA ULUKAN zulukan@gsu.edu.tr (Email) Muhammed Emre DEMİRCİOĞLU edemircioglu@gsu.edu.tr (Email) Orhan İlker BAŞARAN oibasaran@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere tesis planlama ile ilgili temel kavramları ve sistematik analiz tekniklerini göstermektir. Öğrenciler tesis yeri seçimini ve iş yeri düzenleme tekniklerini sayısal modeller ve bilgisayar destekli programlar vasıtasıyla öğreneceklerdir. Bu kapsamda dersin amaçları şu şekilde belirlenmiştir: • Yeni kurulacak bir işletme için farklı kuruluş yeri alternatifleri arasından en uygun yer seçiminin yapılmasına imkan sağlamak, • İşletme ile ilgili iş akışlarını çıkararak tesis yerleşiminin sistematik olarak planlanabilmesine imkan sağlamak, • İş yeri düzenini belirleyebilme yeteneğini öğrencilere kazandırmak. |
İçerik |
1. Hafta: Tesis planlamaya giriş-tek tesis yeri seçimi 2. Hafta: Toplam taşıma uzaklığının minimizasyonu 3. Hafta: Maksimum taşıma uzaklığının minimizasyonu 4. Hafta: Minimum taşıma uzaklığının maksimizasyonu 5. Hafta: Zamana bağlı talebe göre yerleşim 6. Hafta: Birden çok tesis yerleşiminde dinamik programlama 7. Hafta: Birden çok tesis yerleşiminde gruplandırma 8. Hafta: Çok dönemli yerleşim modelleri 9. Hafta: Ara sınav 10. Hafta: Fabrika içi yerleşim düzenlemesine giriş 11. Hafta: Faaliyet ilişki diyagramı ve grafik esaslı yerleşim 12. Hafta: Mag ölçüm sistemi ve gezi çizelgesi yöntemi 13. Hafta: Depo içi yerleşim teknikleri 14. Hafta: Bilgisayar destekli yerleşim modelleri |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: 1. Tesis planlama ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir ve kuruluş yeri için alternatifler arasından seçim yapabilir 2. Taşıma modellerini bilme ve uygulama öğretisini kazanabilir ve iş yeri düzenleme ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlayabilir 3. Sistematik iş yeri düzenini planlayabilme, modelini kurabilme yeteneğine sahip olabilir, çeşitli sayısal tekniklerle modeli çözebilir ve mevcut veya yeni kurulacak bir işletme için tesis tasarımı ve düzenlemesi yapabilme ve sunabilme yeteneğini kazanabilir. |
Öğretim Yöntemleri | Teorik konu anlatımı, Konu ile ilgili problem çözümü ve çözdürülmesi, Tartışma ve yorumlama, Ödev yaptırılması |
Kaynaklar |
Tompkins, White, Bozer, , “Facilities planning”, 4th edition, John Wiley & Sons, Inc, 2010 Meyers,F., “Plant Layout and Material Handling”, Prentice Hall,1993 Meyers,F.,Stephens, M., “Manufacturing Facilities Design and Material Handling”, 2th Edition, Prentice Hall,1993 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tesis planlamaya giriş: tek bir yeni tesis yeri seçimi |
2 | Toplam taşıma uzaklığının minimizasyonu: Medyan yöntemi |
3 | Maksimum taşıma uzaklığının minimizasyonunu hedefleyen yöntemler |
4 | Minimum taşıma uzaklığının maksimizasyonunu hedefleyen yöntemler |
5 | Zamana bağlı değişen talebe göre yerleşim modelleri |
6 | Birden çok yeni tesis yerleşiminde dinamik programlama yöntemi |
7 | Birden çok yeni tesis yerleşiminde gruplandırma yöntemi |
8 | Çok dönemli birden çok yeni tesis yerleşim modelleri |
9 | Ara sınav |
10 | Fabrika içi yerleşim düzenlemesine giriş |
11 | Faaliyet ilişki diyagramı ve grafik esaslı yerleşim yöntemi |
12 | Mag ölçüm sistemi ve gezi çizelgesi yöntemi |
13 | Depo içi malzeme yerleşimi teknikleri |
14 | Bilgisayar destekli yerleşim modelleri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 2 | 20 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | ||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | |||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | |||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | |||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | |||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 3 | 39 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınavlar | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |