Sosyoloji(HUK130)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| HUK130 | Sosyoloji | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Ali ERGUR aergur@gsu.edu.tr (Email) Yunus Emre ERDÖLEN (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencileri sosyoloji disipliniyle tanıştırmayı ve toplumsal olayları yorumlayabilmeleri ve sosyal bilimlerde araştırma yapabilmelerini, başka bir deyişle toplumun bilimsel açıdan incelemelerini öğretmeyi hedeflemektedir. Ders sosyolojinin ve sosyal bilimlerin temel kuramlarının öğretilmesiyle bu bilimsel inceleme için gerekli donanımı sağlamayı hedeflemektedir. Diğer bir deyişle modernliğin sosyolojisini öğretmek hedeflenmektedir. |
| İçerik | Dersin ilk seanslar özellikle sosyoloji disipliniyle olan ilişkilerini öne çıkararak, sosyal bilimlerin gelişiminin incelenmesine ayrılmıştır. İkinci aşamada sosyolojinin bir sosyal bilim disiplini olarak doğuşu konusu, bu disiplinin, toplumun incelenmesi için değişik yaklaşımlar ve kuramları oluşturan kurucularının metinleri tartışılacaktır. Bu bağlamda, özellikle sosyolojinin kurucuları olan Auguste Comte, Alexis de Tocqueville, Karl Marx, Emile Durkheim, Max Weber’in kuramaları üzerinde durulacaktır. Yine modernliğin sosyolojisi çerçevesinde modern kentin oluşturduğu toplumsal koşullar Georg Simmel ve Şikago Okulu kuramcılarının metinleriyle, etkileşimcilik ve kentsel ekoloji yaklaşımları çerçevesinde incelenecektir. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
Dersi izleyen öğrencilerin şu konularda donanım kazanmaları hedeflenmektedir : 1)Sosyal bilimlerin temel kavramlarını açıklayabilmek. 2) Toplumsal olguları tanımlamak 3) İnsanların doğrudan ya da kurumlar, toplumsal kurallar, sanat… vasıtasıyla dolaylı olarak kurdukları ilişkileri anlamak. 4) Toplumsal olayları incelemek. 5) Toplumsal değişim ile sosyal gruplar arasındaki bağlantıları kurabilmek. |
| Öğretim Yöntemleri | Ders, konu anlatımları ve her hafta verilen metinlerin tartışılmasını içermektedir. Bu iki unsur öğrencilerin devamını ve metinleri okumalarını zorunlu kılmaktadır. Her hafta okunup tartışılacak metinler bir hafta öncesinden verilecektir. Ayrıca derste imkanlar dahilinde görsel işitsel kaynaklardan yararlanılacaktır. |
| Kaynaklar |
BERGER Peter, Invitation à la sociologie, Editions la Découverte, 2006. BRICHET Max, Introduction à la sociologie, Ellipes Edition, 2007. CABIN Philippe & DORTIER Jean-François, La Sociologie, Sciences Humaines Editions, 2000 DEMEULENAERE Pierre, Histoire de la théorie sociologique, Hachette Livre, 1997. DEVINAT Annie, Les grands courants de la pensée sociologique par les textes, t.1, Hachette, 1999 DEVINAT Annie, Les grands courants de la pensée sociologique par les textes, tome II, Hachette, DORTIER Jean-François, Les Sciences Humaines, Sciences Humaines Editions, 2009 DORTIER Jean-François, Une histoire des sciences humaines, Sciences Humaines Editions, 2005 GIDDENS Anthony, Sociology, 6e edition, Polity Pres, 2009. LOBRICHON Guy, MESURE Sylvie, SAVIDAN Patrick (sous la dir.), Dictionnaire des sciences humaines, PUF, 2006. MOLENAT Xavier, La Sociologie, Sciences Humaines Editions, 2009 |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Bilim, insan bilimleri, sosyal bilimler |
| 2 | Tarih disiplinin, sosyal bilim disiplini olarak gelişimi |
| 3 | Antropoloji disiplininin gelişimi |
| 4 | Sosyal Bilimler üzerine tartışma |
| 5 | Auguste Comte’un sosyolojisi |
| 6 | Alexis de Tocqueville’in sosyolojisi |
| 7 | Karl Marx’ın sosyolojisi |
| 8 | Vize sınavı |
| 9 | Emile Durkheim’ın sosyolojisi |
| 10 | Max Weber’in sosyolojisi |
| 11 | Georg Simmel’in sosyolojisi |
| 12 | Chicago Okulu (1) |
| 13 | Chicago Okulu (2) |
| 14 | Modernliğin sosyolojisi |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 50 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel hukuki kavramlara hâkim olma, bu kavramları tanımlama, yorumlama ve kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | ||||
| 2 | Temel hukuk disiplinlerine ve içeriklerine (her bir alana ilişkin yasal düzenlemelere, yargı organlarının kararlarına ve bilimsel değerlendirmelere) hâkim olma. | X | ||||
| 3 | Genel hukuk bilgisine, temel hukuk kurallarına ve hukuk metodolojisine yönelik yeterli teorik bilgiye sahip olma. | X | ||||
| 4 | Hukuki sorunları tespit ve teşhis edebilme. | X | ||||
| 5 | Tespit edilen hukuki sorunlara çözüm üretebilmek için hukuki yorum yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme, çözüm odaklı analiz ve sentez yapabilme, strateji geliştirebilme. | X | ||||
| 6 | Hukuki sorunlar üzerine araştırma yapabilme ve düşünce geliştirme yeterliliğine sahip olma. | X | ||||
| 7 | Karmaşık hukuki sorunları çözmek için bireysel olarak ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | X | ||||
| 8 | Eleştirel bakış açısı ile hukuki sorunları mevcut olan ve olması gereken hukuk bakımından ayrı ayrı değerlendirebilme. | X | ||||
| 9 | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek Fransızca ya da İngilizce olarak sözlü ya da yazılı şekilde kullanabilme, belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatabilme. | X | ||||
| 10 | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edebilme, teknik hukuk bilgisini sürekli olarak geliştirme ve güncelleme, bu amaç doğrultusunda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | X | ||||
| 11 | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli şekilde inceleme ve araştırma yapabilme. | X | ||||
| 12 | İnsan haklarına saygılı olma, evrensel hukuk ilkelerini ve evrensel hukuk anlayışını özümseme. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 3 | 36 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 123 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 4.92 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 5 | ||


