Uluslararası Göç(RI313)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI313 | Uluslararası Göç | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Beyza Çağatay TEKİN btekin@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Uluslararası Göç olgusunu Uluslararası İlişkiler disiplini içerisinde ele almaktır. Ders kapsamında, göçü açıklamaya yönelik belli başlı teoriler, uluslararası mülteci koruma rejimi, küresel göç yönetişimi, Türkiye'nin göç ve sığınma politikaları, sınırlar, sınır güvenliği, göçün güvenlikleştirilmesi, güncel mülteci krizleri ve Avrupa Birliği'nin göç politikaları gibi konular işlenecektir. |
İçerik | Bu ders, Jean Monnet Chair in Migration Governance for Sustainability and Resilience (MIGOSUR) / Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık için Göç Yönetişimi Jean Monnet Kürsüsü'nün bir parçasıdır ve Avrupa Birliği Erasmus+ Programı tarafından desteklenmektedir. Ders, uluslararası göç ve mülteci hareketlerinin dinamiklerini, bu alandaki temel kuramsal çerçeveleri, Türkiye'nin göç ve sığınma politikalarını, güncel mülteci krizlerini derinlemesine incelemektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1) Uluslararası göç alanında gözlemlenen küresel eğilimleri değerlendirebilmek 2) Göç sürecinin açıklanmasında kullanılan farklı teorik yaklaşımları birbiriyle karşılaştırabilmek 3) Uluslararası mülteci koruma rejimi, sığınma hakkı ve koruma sorumluluğu konularında bilgi sahibi olmak 4) Avrupa Birliği göç ve sığınma politikalarını ve son yıllarda bu alanlarda yaşanan dönüşümü analiz edebilmek 5) Türkiye’nin göç ve sığınma politikalarını tarihsel arka planı içerisinde değerlendirebilmek 6) Göç- İktisadi Kalkınma ve Göç-İklim Değişikliği arasındaki çok boyutlu ilişkileri değerlendirebilmek |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı, öğrenci sunumları, sınıf-içi tartışmalar, grup çalışması, saha gezileri ve gözlemlere dayanan işbirlikçi bir öğrenme yaklaşımı. |
Kaynaklar |
Okumalar haftalık olarak duyurulacaktır. Örnek niteliğinde bazı kaynaklar: Castles, Stephen, Hein de Haas, and Mark J. Miller. (2014). The age of migration: international population movements in the modem world (Fifth edition). Palgrave Macmillan. Fiddian-Qasmiyeh, E., Loescher, G., Long, K. & Sigona, N. (eds.) (2014). The Oxford handbook of refugee and forced migration studies. Oxford: Oxford University Press. Gold, Steven J., and Stephanie J. Nawyn, (eds.) (2019). Routledge international handbook of migration studies. Routledge. Hollifield, James and Neil F. Foley, (eds).(2022). Understanding Global Migration. Stanford, California : Stanford University Press. IOM (2022). État de la migration dans le monde 2022, available at https://publications.iom.int/books/rapport-etat-de-la-migration-dans-le-monde-2022 IOM (2019). International Migration Law No. 34 - Glossary on Migration https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml_34_glossary.pdf Rosenblum, M.R. & Tichenor, D.J. eds., (2012). The Oxford handbook of the politics of international migration. Oxford University Press. Triandafyllidou, A. (Ed.). (2022). Routledge handbook of immigration and refugee studies. Taylor & Francis. Wihtol de Wenden, Catherine. (2017). La question migratoire au XXIe siècle: Migrants, réfugiés et relations internationals. Paris: Les Presses de Sciences Po. UNHCR (2022). Global Trends: Forced Displacement in 2022https://digitallibrary.un.org/record/4016251?v=pdf |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Derse giriş: Dersin İçeriğinin ve Amaçlarının Açıklanması. Çağdaş Göçler ve Genel Eğilimler |
2 | Göç Sürecinin Açıklanmasında Farklı Kuramsal Yaklaşımlar |
3 | Avrupa Göç Tarihi: Kısa Bir Genel Bakış. Zorunlu Göç ve Uluslararası Mülteci Hukuku |
4 | Türkiye’nin Göç Politikaları |
5 | Avrupa Birliği'nin Göç ve Sığınma Politikaları. AB'nin Suriyeli Mülteciler Krizi Karşısında İzlediği Politikalar |
6 | Göçün Güvenlikleştirilmesi, Sınır Duvarları ve Sınır Gözetim Stratejileri |
7 | Ara Sınav |
8 | Uzun Süreli Mültecilik Durumu ve Mülteci Kampları. Güncel Mülteci 'Krizleri' |
9 | Kadın Mülteciler ve Göçmenler. Göç Politikalarının Toplumsal Cinsiyet Boyutu |
10 | Göç - Kalkınma Bağlantısı. Kalkınma Yardımları, İşçi Dövizleri ve Göç Kararı. Yüksek Vasıflı Göçmenler ve 'Beyin Göçü' |
11 | Göç - İklim Değişikliği Bağlantısı. İklim Kaynaklı Göç ve İklim Mültecileri |
12 | Güvenli, Düzenli ve Kurallı Göç için Küresel Mutabakat. Mültecilere İlişkin Küresel Mutabakat |
13 | Göçmenlerin Entegrasyonu ve Sosyal Uyum. Sürdürülebilir Geçim Kaynakları, Kendi Kendine Yeterlik ve Dayanıklılık |
14 | Genel Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 1 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 10 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 5 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur | X | ||||
3 | Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur | X | ||||
5 | Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur | X | ||||
6 | Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir | X | ||||
7 | Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder | X | ||||
8 | Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur | X | ||||
9 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir | X | ||||
10 | Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Sunum | 1 | 12 | 12 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 11 | 11 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 2 | 2 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |