Fizik I(MAT305)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MAT305 | Fizik I | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Yorgo ŞENİKOĞLU ysenikoglu@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Klasik mekaniğin kavram ve ilkelerine dayanan fizik metodolojisini sorgulama ve başlatma becerisi. Klasik mekaniğin temel ilkelerine dayalı olarak farklı durumları ve fiziksel olayları analiz edin: cisimlerin öteleme ve dönme hareketini tanımlayın, dinamik kavram ve yasalarını cisimlerin hareketinin analizine uygulayın. Araçlar: vektör denklemi projeksiyonu, kutupsal koordinatlar, vektör türevi ve vektör çarpımı (basit durumlar) |
İçerik |
Fiziksel nicelikler, standartlar ve birim sistemleri, vektörler, bir boyutta hareket, iki boyutta hareket, Newton Kanunları, iş, güç, enerji, enerjinin korunumu, parçacık sistemlerinin dinamiği ve çarpışmalar, dönmenin kinematiği ve dinamiği, tork ve açısal momentum, katı cisimlerin dengesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci şunları yapabilecektir: 1. Anlamak ve çözmek için gerekli matematiksel araçları kullanmak nokta dinamiği problemleri (polinomların türevleri ve integralleri ve olağan fonksiyonlar, Vektörler üzerinde toplam, fark, skaler çarpım ve türev işlemleri, denklem çözme 1. dereceden diferansiyel) 2. Hızını ve ardından konumunu bilerek bir noktanın ivmesini belirlemek için ivmesini bilerek bir noktanın konumunu belirleyin. 3. Dinamiğin temel ilkesini uygulayarak tüm sorunları çözmek her türlü doğrusal, parabolik (balistik) hareket için 2 boyutta daha fazlası, dairesel (Kartezyen ve/veya kutupsal koordinatlar kullanılarak) 4. Akışkan sürtünmesi ile serbest düşme problemlerinin üstesinden gelme konusunda ilerlemek 5. Daha kesin hareketlerle kutupsal koordinatlarla ilgili akıl yürütme ustalığını geliştirmek |
Öğretim Yöntemleri | Mekanik alanında dersler, alıştırmalar ve pratik çalışmalar. |
Kaynaklar |
- Physics for Scientists and Engineers by Serway and Jewett (Cengace Learning,9th Edition,2014) - Fundamentals of physics (Halliday and Resnick) - L’Univers Mécanique (Valentin) |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Temel Kavramlar |
2 | Vektörler |
3 | 1 Boyutlu Hareket |
4 | 2 Boyutlu Hareket |
5 | Hareket Yasaları |
6 | Newton Yasalarının önemli uygulamaları |
7 | Arasınav |
8 | Enerji |
9 | Enerji Korunumu |
10 | Evrensel Kütleçekim Yasası |
11 | Arasınav 2 |
12 | Doğrusal momentum ve 2 cisim çarpışması |
13 | Katı cisimlerin dönüşü |
14 | Açısal Momentum |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Temel Kavramlar |
2 | Vektörler |
3 | 1 Boyutlu Hareket |
4 | 2 Boyutlu Hareket |
5 | Hareket Yasaları |
6 | Newton Yasalarının önemli uygulamaları |
7 | Arasınav |
8 | Enerji |
9 | Enerji Korunumu |
10 | Evrensel Kütleçekim Yasası |
11 | Arasınav 2 |
12 | Doğrusal momentum ve 2 cisim çarpışması |
13 | Katı cisimlerin dönüşü |
14 | Açısal Momentum |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Çıkarım yaparak muhakeme yapmanın ilkelerini anlar; ürettiği ya da karşılaştığı matematiksel ifadenin doğruluğunu ve uygunluğunu sistematik şekilde sorgulayabilir; | X | ||||
2 | Temel matematik netice ve kavramlarını doğru şekilde bilir ve kullanır; | X | ||||
3 | Sık kullanılan hesap tekniklerine ve algoritmalara hakimdir; bunları hayata geçirmek için iyi bir hesap becerisine sahiptir; bir problemin çözümü için bildiği araçlar arasından ilgili aleti tespit edip kullanabilir ve bu aletlere sahip olup olmadığını muhakeme edebilir; | X | ||||
4 | Matematiksel fikirlerini yapılandırarak hem yazılı hem de sözlü ifade edebilir; | X | ||||
5 | Bildiği matematiksel kavram ve neticeler arasındaki bağlantıları idrak eder, matematik nesnelerinin temsil biçimlerinin (şekiller, formüller, ifadeler, tahminler, örnek kümeleri , ...) birinden diğerine geçiş yapabilir; | X | ||||
6 | Rehber gözetiminde özerk bir öğrenme tecrübesi geçirmiş ve karmaşık bir problemin çözümünün anlaşılması için stratejiler geliştirmiştir; | X | ||||
7 | Bilgisayar biliminin teori ve uygulamaları hakkında, bir programlama dili öğrenmeye devam etmeye yetecek temellere sahiptir; | X | ||||
8 | Matematik modellerinin uygunluğunu ve matematik aletlerinin doğa bilimlerinde ve iş dünyasında kullanımını sorgulamıştır; matematik kavramlarının tarihi evriminin farkındadır; | X | ||||
9 | Bir akademik serbestlik atmosferi içinde matematik içi veya dışı bir konuya adım atma fırsatına sahip olmuştur, eğitimde yolunu kendi başına çizmeyi ve sorumluluk almayı öğrenmiştir; | X | ||||
10 | Yabancı bir ülkede okumak ve çalışmaya yetecek seviyede fransızcaya ve başka bir yabancı dile hakimdir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 20 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |