Siyasal Tarih(RI113)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI113 | Siyasal Tarih | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep ARIKANLI zarikanli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1648 tarihli Vestfalya Antlaşmaları'ndan Birinci Dünya Savaşı'nın sonuna kadar geçen süreyi (1648'den 1918'e) kapsayan bu ders, günümüz dünya politikasının tarihsel temellerini ortaya koymayı ve çağımızın temel dinamiklerini tarihsel bir perspektiften anlaşılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. |
İçerik | 1648-1918 arası dönemi kapsayan bu ders, sadece devlet oluşum ve inşa süreçlerine değil, günümüz uluslararası siyasetinin bileşenlerinin oluşum sürecine odaklanmaktadır. Bu doğrultuda, uluslararası hukukun temel prensiplerinin belirlenme sürecinden, uluslararası ekonominin gelişim seyrine kadar genişleyen bir yelpazede bir içeriğe sahiptir. Bununla birlikte, temel aktör olarak Devlet'e odaklanan ders, toplumsal hareketleri de Devlet oluşum/ inşa süreçleri ve devlet-toplum ilişkilerini düzenleyen ilkeler çerçevesinde ele almaktadır. Bu doğrultuda ders, sözü edilen süreçteki savaşları, dönüm noktası sayılan olayları, barış antlaşmalarını, siyasi, ekonomik ve toplumsal krizleri bütünlüklü bir çerçevede ele almaktadır. Avrupa coğrafyasından başlayan dersin kapsadığı alan, 1860'lardan itibaren Uzak Doğu'yu da kapsayacak şekilde genişlemektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğrenciler: - (Siyaset Bilimi/ Uluslararası İlşkiler disiplinlerinden gelmeyenler) Uluslararası İlişkiler alanında birikim edinirler ve hem disiplinin, hem de uluslararası ilişkilerin tarihsel arka planına dair bilgi edinirler; - (Siyaset Bilimi/ Uluslararası İlşkiler disiplinlerinden gelenler) Alan bilgilerini pekiştirir ve derinleştirirler; - Uluslararası ilişkilerin tarihsel temellerini öğrenirler; - Uluslararası hukukun ve devletler arası ilişkilerin temel prensiplerini öğrenerek, uluslararası siyaset etiği edinirler; - Derste sunulan kavramsal altyapıyla analiz becerisi edinirler. |
Öğretim Yöntemleri | Ders, öğretim üyesinin anlatımı ve verdiği okumalara dayanmakla birlikte, günümüz Uluslararası İlişkiler eğitimindeki temel trendleri de dikkate alan bir yöntemle işlenmektedir. Buna göre, makaleler, kitaplar dışında uluslararası antlaşmalar, bildirgeler, vb. uluslararası ilişkilerin/ hukukun kurucu metinlerinin yanı sıra, belgesellerden tarih, coğrafya ve strateji bilgilerinin harmanlandığı video oyunları/ animasyonlar (örn: Sparta: War of Empires, League of Legends, Avatar: The Last Airbender), üç boyutlu satranç gibi oyunlar da öğretim metoduna yedirilmiş olup, bu haliyle ders karma ve dinamik bir yöntem izlemektedir. |
Kaynaklar |
AGAMBEN, Giorgio, Homo Sacer I. Le Pouvoir Souverain et la Vie Nue. Çeviren: Marilène Raiola, Paris : Éditions du Seuil, 1995, 216 s. ---------------------------- État d’Exception. Homo Sacer, II-1, traduit par Joel Gayraud, Paris : Éditions du Seuil, 2003, 151 s. BENJAMIN, Walter, Pasajlar, Çeviren: Ahmet Cemal, İstanbul : Yapı Kredi Yayınları, Ocak 2002, 4. Baskı, 277 s. BEST, Antony ve diğerleri. (ed.), 20. Yüzyılın Uluslararası İlişkiler Tarihi, Çeviren : Taciser Ulaş Belge, Ankara : Siyasal Kitabevi, Eylül 2012, 615 s. BRAUDEL, Fernand, Grammaire des Civilisations, Paris : Champs/ Flammarion, 1993, 625 s. CARR, Edward Hallet, Tarih Nedir, Çeviren: Misket Gizem Gürtük, İstanbul: İletişim Yayınları, 2018, 21. Baskı, 255 s. ------------------------------- The Twenty Years’ Crisis, 1919-1939. An Introduction to the Study of International Relations, New York : Palgrave, 2001, cviii+ 233 s. FROMKIN, David, A Peace to End All Peace. The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East, New York : Avon Books, 1990, 635 s. HOBSBAWM, Eric J., Devrim Çağı, 1789-1848, Çeviren: Bahadır Sina Şener, Ankara: Dost Kitabevi, 6. Baskı, 375 s. --------------------- İmparatorluklar Çağı, 1875-1914, traduit par Vedat Ulvi Aslan, Ankara: Dost Kitabevi, 6. Baskı, 428 s. ---------------------- Aşırılıklar Çağı. Kısa 20. Yüzyıl, traduit par Yavuz Aldoğan, İstanbul: Everest Yayınları, 2006, 10. Baskı, 788 s. --------------------- İlkel Asiler. 19. ve 20. Yüzyıllarda Toplumsal Hareketin Arkaik Biçimleri Üzerine İncelemeler, traduit par Uygur Kocabaşoğlu, İstanbul : 2012, 267 s. İBN HALDUN, Mukaddime 1-2, İstanbul : Dergâh Yayınları, 2005, 4. Baskı. MANN, Micheal, İktidarın Tarihi I: Başlangıcından 1760’a Kadar Toplumsal İktidarın Kaynakları, Çeviren: Emre Kolay, Olcay Sevimli, Soner Torlak, Esin Saraçoğlu, Ankara: Phoenix, 2013, 616 s. ------------------------- İktidarın Tarihi II: Sınıfların ve Ulus-Devletlerin Yükselişi, 1760-1914, Çeviren: Ali Rıza Gürgen; Gülben Şaş; Elçin Deniz Efe; Hüseyin Ali Sözen; Soner Torlak; Bilgesu Savcı; Mehmet Sait Türk, Ankara: Phoenix, Aralık 2012, 848 s. ----------------------- İktidarın Tarihi III: Küresel İmparatorluklar ve Devrim, 1890-1945, Çeviren: Ali Rıza Günden Özgür Balkılıç, Ankara: Phoenix, Nisan 2017, 606 s. ---------------------- The Sources of Social Power, Vol. 4: Globalizations, 1945-2011, Los Angeles: The University of California Press, Şubat 2013, 496 s. MOORE, Barrington, Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri. Çağdaş Dünyanın Yaratılmasında Soylunun ve Köylünün Rolü, Çeviren: Şirin Tekeli ve Alâeddin Şenel, Ankara : İmge Kitabevi, Şubat 2003, 707 s. NİZAMÜ’L-MÜLK, Siyasetnâme, Çeviren: Mehmet Taha Ayar, İstanbul : Türkiye İş Bankası Yayınları, Kasım 2012, 4. Baskı, 365 s. SANDER, Oral, Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, Ankara : İmge Kitabevi, Ocak 2015, 25. Baskı, 423 s. ------------------ Siyasi Tarih, 1918-1994, Ankara : İmge Kitabevi, Mart 2015, 22. Baskı , 605 s. SCHMITT, Carl, Le Nomos de la Terre dans le Droit des Gens du Jus Publicum Europeaum, Çeviren: Lilyane Deroche-Gurcel, Paris : Presses Universitaires de France, Ocak 2001, 363 s. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tanıtım ve Giriş |
2 | Avrupa Merkezli Devlet Sisteminin Doğuşu: Vestfalya Barışı'na Doğru |
3 | Vestfalya Barışı ve Yeni Sistem Dinamikleri |
4 | Veraset Savaşları'ndan Fransız Devrimi'ne |
5 | Devrimler Çağı'na Doğru: Amerikan ve Fransız Devrimleri |
6 | Fransız Devrimi'nden Viyana Düzeni'ne |
7 | ARA SINAV |
8 | Viyana Düzeni: 1815-1856 |
9 | Avrupa'da Yeni Dengeler: Alman ve İtalyan Birlikleri |
10 | Amerikan İç Savaşı |
11 | Asya Değişen Dengeler: Çin ve Japonya |
12 | Avrupa Merkezli Dünyanın Sonuna Doğru: 1890-1914 |
13 | Birinci Dünya Savaşı |
14 | İki Savaş Arası Döneme Giriş |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 13 | 6 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 14 | 8 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur | X | ||||
3 | Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur | X | ||||
5 | Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur | X | ||||
6 | Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir | X | ||||
7 | Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder | X | ||||
8 | Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur | X | ||||
9 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir | X | ||||
10 | Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınavlar | 15 | 3 | 45 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |