Türkiye'de Kentsel Kimlikler ve Hareketler(SP473)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP473 | Türkiye'de Kentsel Kimlikler ve Hareketler | 6 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı güncel örneklerle öğrencilere Türkiye’deki kentsel kimlikler ve hareketler konusunda bilgilendirmektir. |
İçerik |
Ders, somut örneklerden hareketle, kentsel kimlikler ve hareketler hakkındaki kuramlarla başlayacaktır. Özellikle kentsel bütünleşme ve çatışma ekseninde son onyıllarda Türkiye kentlerinin dönüşümü üzerinde durulacaktır. Ayrıca kentsel gerilim ve mekansal ayrışma konuları hem toplumsal olgular olarak hem de medyada ve popüler kültürdeki temsilleriyle ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Dersi izleyen öğrenciler şu hususlarda donanım sahibi olacaklardır : 1) Kentsel sosyolojisinin tenmel kavramlar açıklayabilmek. 3). Kentleşme ve toplumsal dönüşümün günümüz Türkiyesine etkilerini kavramak. 4) Kentsel sorunları analizini yapabilmek 5) Toplumsal değişim ile kentsel dönüşüm arasındaki ilişkileri anlamak. |
Öğretim Yöntemleri |
Ders, konu anlatımları ve her hafta verilecek olan metinlerin tartışılmasını kapsamaktadır. Bu iki unsur öğrencilerin derse devamını ve metin okumalarını zorunlu kılmaktadır. Her hafta okunup tartıılacak metinler hakkında bilgiler bir önceki derste verilecektir. Öğtrencilerin bir araştırma projesi hazırlayarak ve sunarak derse katkılarını sunmaları beklenmektedir. |
Kaynaklar |
ASLAN Şükrü, 1 Mayıs Mahallesi 1980 Öncesi Toplumsal Mücadeleler ve Kent, İletişim Yay., 2004 BACQUÉ Marie-Hélène, SINTOMER Yves, « Peut-on parler de quartiers populaires ? », in Espaces et Sociétés, n° 108-109, 2002/1-2, p.29-46. BAYRAKTAR Ulaş, « Formelleşen Hemşehri Dayanışma Ağları : İstanbul hemşehri dernekleri », Toplumbilim, n°17, 2003, pp. 107-119. BEHAR David, İSLAM Tolga (sous la dir.de), İstanbul’da Soylulaştırma, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., 2006. BOZKULAK Serpil, « Gecekondudan Varoşa : Gülsuyu Mahallesi » in İstanbul’da Kentsel Ayrışma, sous la dir. de Hatice Kurtuluş, Bağlam Yay., Ankara, 2005, pp. 239-267. CASTELLS Manuel, La question urbaine, Maspero, 1973 CASTELLS Manuel, Luttes urbaines, Maspero, 1975. CHAZEL François, Action Collective et Mouvements Sociaux, PUF, 1995 ERDER Sema « Göç, yerleşme ve ‘çok’ kültürel tanışma », Birikim, n°123, juillet, 1999, pp. 68-75. ERDER Sema, « Köysüz ‘köylü’ göçü », Görüş, N°34, mars 1998, pp. 24-26. ERDER Sema, « Yeni kentliler ve kentin yeni yoksulları », Toplum ve Bilim, n° 66, printemps,1995, pp.106-119. ERDER Sema, Kentsel Gerilim, um:ag Yayınları, 1997 ERMAN Tahire et Aslıhan Eken, « The ‘Other of the Other’ and ‘unregulated territories’ in the urban periphery : gecekondu violence in the 2000s with a focus on the Esenler case, Istanbul », Cities, Vol :21, No :1, 2004, pp. 57-68. ERMAN Tahire, « Mahalledeki öteki : Gecekondu Ortamında Alevi-Sünni İlişkileri » in Gönül Pultar – ERMAN Tahire (éd.), Türk(iye) Kültürleri, Istanbul: Tetragon, 2005, pp.319-339. ETÖZ Zeliha, « Varoş : bir istila bir tehdit !», Birikim, n° 132, avril 2000, pp. 49-54 IŞIK Oğuz & M. Melih PINARCIOĞLU, « Sultanbeyli notları » [Notes de Sultanbeyli], Birikim, N°123, Juillet, 1999, pp. 47-52. IŞIK, Oğuz. ve PINARCIOĞLU, M. Melih. Nöbetleşe Yoksulluk, İletişim Yayınları, 2001 IŞIK Emre & ŞENTÜRK Yıldırım (yay. Haz.), Özneler, Durumlar, Mekanlar, Bağlam Yay., 2008. KARPAT Kemal H., Türkiye’de Toplumsal Dönüşüm, İmge Kitabevi Yay., 2003 KAYGALAK Sevilay, « Yeni kentsel yoksulluk, göç ve yoksulluğun mekansal yoğunlaşması :Mersin/Demirtaş örneği, Praksis, N°2, printemps 2001, 124-172. KORAY Meryem, « Gerçeklerin stilize edildiği bir dünyada ötekileşen yoksulluk », Toplum ve Bilim, n° 89, printemps 2001, Istanbul :Birikim Yayınları, pp. 218-241. KURTOĞLU Ayça, Hemşehrilik ve Şehirde Siyaset, İletişim Yay., 2003 KURTULUŞ Hatice (dir.) İstanbul’da Kentsel Ayrışma, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2005, pp.77-126. L'Ecole de Chicago, Aubier, 1990 MENGİ Ayşegül (yay. haz.), Kent ve Politika, İmge Yay., 2007 MOZÈRE Liane, « Territoires entre territorialisation et déterritorialisation » in L.Mozère, M. Peraldi, H.Key, Intelligence des Banlieues, Eds. De l’Aube, 1999. pp.11-29. PEROUSE Jean-François & A.Didem DANIS, « Zenginliğin Mekanda Yeni Yansımaları : İstanbul’da Güvenlikli Siteler», Toplum ve Bilim, n° 104, 2005, pp.92-123. PÉROUSE Jean-François, « ‘l’Interroger le quartier’ quelques repères terminologiques et méthodologiques », Anatolia Moderna, X, 2004, pp. 127- 130. RONCAYOLO, La ville et ses territoires, Gallimard, 1997 SÖNMEZ-ÖZBEK, Ipek, « Kentsel Yoksulluk ve Sosyo-Mekansal Dışlanma » in Rahime Beder Sen, IV. Aile Surası « Aile ve Yoksulluk » Bildirileri, Ankara : T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yay., pp.561-569. YILMAZ Bediz, « Göç ve kentsel yoksulluğun Istanbul Tarlabaşı mahallesi örneğinde incelenmesinde ilk adımlar, ilk sorular », Toplumbilim, n°17, octobre 2003, pp.95-105. YILMAZ Nail, Hemşehri Kimliği, Beta yay., 2008 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Başlangıç seansı |
2 | Mekan ve Kimlikler |
3 | Mekan olarak Gecekondu |
4 | Kentsel hareketler, gecekondu hareketleri |
5 | Mekan ve Kimlikler I |
6 | Mekan ve Kimlikler II |
7 | Varoş : mekansal ve toplumsal damgalama |
8 | Cinsiyet, kuşak, mekan |
9 | Kentsel ayrışma |
10 | Kemtsel yoksulluk |
11 | Kentsel gerilim, zorunlu göç |
12 | Öğrenci sunumları I |
13 | Öğrenci sunumları II |
14 | Öğrenci sunumları III |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | |||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Sunum | 1 | 18 | 18 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |