Kamusal Meseleler ve Felsefe(PH471)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH471 | Kamusal Meseleler ve Felsefe | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep SAVAŞÇIN savascin@yahoo.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, özgürlük, siyaset ve demokrasi mefhumuyla ilgili çağdaş filozofların yorumları ele alınacaktır. |
İçerik | Eleştirel Teori geleneğini sürdüren ve/veya toplum felsefesi alanında çalışmalar yapan çağdaş düşünürlerin teorileri ele alınacaktır: Axel Honneth’in “tanınma (reconnaissance)” teorisi, Şeyla Benhabib’in “söylem etiği”, Balibar’ın “eşit-özgürlük” düşüncesi ve “yurttaşlararasılık” anlayışı ve Hartmut Rosa’nın “rezonans” teorisi. Bu teoriler etrafında kamusallık kavramı, kamusal varoluşumuzun ve çoğulluğun anlamı, kamusal alan ve özel alan arasındaki ilişkiler ve sınırlar, kamusal alanın dinamiği olarak toplumsal hareketler, demokrasi ve cumhuriyet fikirlerinin çağdaş anlamları, insan hakları ve yurttaşlık, bireysel özerklik ve kolektif özerklik ilişkisi gibi temalar tartışmaya açılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Çağdaş demokrasilerin temel siyasal problemlerini ortaya koymak. |
Öğretim Yöntemleri | sunumlar ve yorumlar... |
Kaynaklar |
- Honneth, Axel. La Société du mépris, Vers une nouvelle théorie critique. Çeviren O. Voirol, P. Rusch, A. Dupeyrix. Paris: Editions La Découverte, 2006. -Honneth, A. (2022). Bireysel Özgürlüğün Patolojileri. Hegel’in Sosyal Teorisi (H. D. Özcan, Çev.). İzmir: Livera Yayınevi. - Benhabib, Şeyla. Rights of the Others, Aliens, Residents and Citizens. New York : Cambridge University Press, 2004. - Benhabib, Şeyla. Dignity in Adversity, Human Rights in Troubled Times. Cambridge : Polity Press, 2011. -. Benhabib, Şeyla. Ötekilerin Hakları, Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar. Çeviren B. Akkıyal. İstanbul: İletişim Yayınları, 2006. -. Benhabib, Şeyla. Zor Zamanlarda İnsan Hakları: Buhran Çağında Haysiyet. Çeviren B. Yıldırım. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2013. - Balibar, Étienne. « Vers la co-citoyenneté » [« Toward Co-citizenship »], Actuel Marx Confrontations. Paris : Presses Universitaires de France, 2017 : 317-337. https://www.cairn.info/revue-apres-demain-2007-4-page-44.htm - Balibar, Étienne. La proposition de l’égaliberté. Essais politiques 1989 – 2009 [Equaliberty : Political Essays]. Paris : Presses Universitaires de France, 2010. - Rosa, Hartmut. « La société de l’écoute. La réceptivité comme essence du bien commun » [« The Listening Society. Responsiveness as the Essence of the Common Good »], in Revue du Mauss, vol. 53, no.1. Paris : Édition la Découverte, 2019 : 361-395. - Rosa, H. (2021). Résonance. Une sociologie de la relation au monde (S. Zilberfarb, Çev.). Paris: Editions La Découverte. - Rosa, H. (2022a). Yabancılaşma ve Hızlanma: Geç Modern Zamansallığına Dair Bir Eleşetirel Teoriye Doğru (B. Konuk, Çev.). İstanbul: Albaraka Yayınları. - Rosa, H. (2022b). Dünyanın Kontrol Edilemezliği (M. Kaya, Çev.). İstanbul: Albaraka Yayınları. - Rosa, H. (2022c). Résonance démocratique ou mondes vécus cloisonnés? Réflexions sur les transformations de l’espace public au XXIe siècle à partir de la théorie de la résonance. Réseaux, 235, 73-101. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Axel Honneth: Hegel'in Etik Yaşam'ının güncel yorumu |
3 | Axel Honneth: Tanınma Alanları |
4 | Axel Honneth: Tanınma ve Yurttaşlık |
5 | Şeyla Benhabib: Söylem Etiği |
6 | Şeyla Benhabib: Genişletilmiş Düşünce ve Somut Öteki |
7 | Şeyla Benhabib: Yeni Yurttaşlık Biçimleri |
8 | Vize |
9 | Etienne Balibar: eşitlik ve özgürlük |
10 | Etienne Balibar: Arendt teoremi |
11 | Etienne Balibar: Yurttaşlık deneyimi olarak anayasa ve devrim |
12 | Hartmut Rosa: Yabancılaşma ve hızlanma |
13 | Hartmut Rosa: Rezonans |
14 | Hartmut Rosa: Toplumsal hareketler ve yurttaşlık |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 1 | 13 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |