Para Politisası Üzerine Makroekonometrik Uygulamalar(ECON444)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECON444 | Para Politisası Üzerine Makroekonometrik Uygulamalar | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zehra Yeşim GÜRBÜZ ygurbuz@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilerin fiyat istikrarını ve finansal istikrarı hedefleyen para politikalarının etkinliklerini ölçmek ve para politikalarının etkinliğini engelleyebilecek sorunları anlayarak, bu sorunların tespiti için uygulanabilecek makroekonometrik yöntemleri kullanabilmeleridir. |
İçerik | Para politikalarının temel amaçları enflasyon ve işsizlik arasında arbitraj yaparak fiyat istikrarını ve finansal istikrarı sağlamaktır. Öte yandan para politikalarının başarısı, zaman uyumsuzluğundan kaynaklanan güvenilirlik sorununun seviyesine bağlıdır. Bu sebeple ders kapsamında öncelikle güvenirlilik konusu ele alınarak para politikasının güvenirliliğini farklı makroekonometrik yöntemlerle ölçülecektir. Para politikalarının başarıları, ayrıca doğru para politikası araçları seçimine, söz konusu araçların zamanında ve etkin kullanımları ile politika amaçlarının gerçekleşmesine bağlıdır. Merkez bankaları, para politikası araçlarının hangi kanallar ile ve makro değişkenleri hangi ölçüde etkileyerek para politikası amaçlarına ulaştıklarını parasal aktarım mekanizması analizi ile özetlemektedir. Parasal aktarım mekanizmasında önemli bir role sahip beklentiler kanalının işleyişi incelenecek ve zaman serisi analizi ile etkinliği tartışılacaktır. 2008 finansal krizi ile beraber uygulanan makro ihtiyati politikaların güvenilirliği sağlamasına rağmen finansal istikrarı sağlamada yetersiz olduğunu anlaşılmış ve enflasyon ile finansal istikrar arasında arbitraj yaparak merkez bankaları geleneksel para politikaları yerine makro ihtiyati para politikaları uygulamaya başlamışlardır. Dersin son kısmında makro ihtiyati para politikaları araçları detaylı şekilde ele alınacak ve etkinlikleri VAR analizi, ARCH-GARCH ve VECM modelleri ile incelenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş: Para Politikası |
2 | Para Politikası ve Bekleyişler: Parasal Aktarım Mekanizması ve Bekleyişler Kanalı |
3 | Para Politikası ve Bekleyişler: Ampirik Analiz |
4 | Para Politikası ve Bekleyişler: Ampirik Analiz |
5 | Para Politikası ve Bekleyişler: Uygulama |
6 | Sunumlar |
7 | Enflasyon ve İşsizlik Arasında Arbitraj: Zaman Uyumsuzluğu ve Güvenilirlik Sorununun Ortaya Çıkışı |
8 | Enflasyon ve İşsizlik Arasında Arbitraj: Güvenilirliğin Ölçümü |
9 | Enflasyon ve İşsizlik Arasında Arbitraj: Uygulama |
10 | Sunumlar |
11 | Enflasyon ve Finansal İstikrar Arasında Arbitraj: Makroihtiyati Para Politikası, Araçları ve Önlemleri |
12 | Enflasyon ve Finansal İstikrar Arasında Arbitraj: Makroihtiyati Para Politikaların Etkinliği |
13 | Enflasyon ve Finansal İstikrar Arasında Arbitraj: Uygulama |
14 | Sunumlar |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 3 | 45 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 55 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 3 | 45 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 45 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | X | ||||
5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | X | ||||
7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | X | ||||
8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | X | ||||
16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | X | ||||
17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 8 | 8 | 64 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 3 | 9 | 27 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |