Mühendislik Ekonomisi(IND472)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND472 | Mühendislik Ekonomisi | 8 | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Tamer ÖZYİĞİT tozyigit@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Günden güne azalan dünya kaynaklarının verimli şekilde kullanılması zorunluluğu endüstri mühendisliğinin başlıca uğraş alanları arasındadır. Bu çerçevede kullanılan en etkin teknikler arasında Mühendislik Ekonomisi teknikleri bulunmaktadır. Programda zorunlu olarak yer alan bu ders sayesinde öğrencilerin edinecekleri bilgi birikimi onlara stajlarında ve iş hayatlarında proje ve yatırım değerlendirmesi ile ilgili yardımcı olacaktır. Bu kapsamda dersin amaçları şu şekildedir: 1. Öğrenciye paranın zaman değeriyle ilgili bir bakış açısı kazandırmak 2. Öğrencinin farklı zamanda oluşan nakit akışlarını karşılaştırabilmesini sağlamak 3. Öğrencinin iş dünyasında karşısına çıkabilecek proje değerlendirme, yatırım planlama gibi konularda kullanabileceği yöntemlere hakim olmasını sağlamak. |
İçerik |
1. Hafta Mühendislik ekonomisi kararları 2. Hafta Paranın zaman değeri 3. Hafta Para yönetimini anlamak 4. Hafta Enflasyon ortamında eşdeğerlik hesaplamaları 5. Hafta Şimdiki değer analizleri 6. Hafta Yıllık eşdeğerlik analizleri 7. Hafta Verim oranı analizleri 8. Hafta Ara Sınav 9. Hafta Gelir vergisi ve amortisman için hesaplamalar 10. Hafta Proje nakit akışı analizleri 11. Hafta Belirsizlik ortamında analizler 12. Hafta Yenileme analizleri 13. Hafta Gelir-Gider Analzileri 14. Hafta Finansal ifadelerin anlaşılması |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci aşağıdaki konularda yeterliliğe sahip olacaktır: 1. Paranın zaman değerini farklı bakış açılarıyla tanımlayabilme ve farklı zamanlarda oluşan nakit akışlarını bir zaman noktasından değerlendirebilme yetisi, 2. Nakit akışlarının denkliklerini karşılaştırabilme ve proje ve yatırım alternatiflerini değerlendirebilme yetisi, 3. Yatırım planlama konusunda karar verebilme ve şirket ekipmanlarının amortisman giderlerini hesaplayabilme yetisi, 4. Amortisman giderlerinin vergilendirmeyi ne yönde etkilediğini açıklayabilme ve şirket ekipmanlarının ekonomik ömürlerini belirleyebilme becerisi, 5. Şirket ekipmanlarına yenileme analizleri uygulayabilme ve enflasyon kavramının etkilerini anlayabilme yeteneği |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
1. Fleischer, G.A., “Introduction to Engineering Economy”, PWS Publishing, Boston, 1994. 2. Tolga, E., Kahraman, C., “Mühendislik Ekonomisi”, İTÜ Yayınları, İstanbul, 1994. 3. Ders Notları. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Mühendislik ekonomisi kararları |
2 | Paranın zaman değeri |
3 | Para yönetimini anlamak |
4 | Enflasyon ortamında eşdeğerlik hesaplamaları |
5 | Şimdiki değer analizleri |
6 | Yıllık eşdeğerlik analizleri |
7 | Verim oranı analizleri |
8 | Ara Sınav |
9 | Gelir vergisi ve amortisman için hesaplamalar |
10 | Proje nakit akışı analizleri |
11 | Belirsizlik ortamında analizler |
12 | Yenileme analizleri |
13 | Gelir-Gider Analzileri |
14 | Finansal ifadelerin anlaşılması |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | |||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. | X | ||||
13 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının hukuki ve etik boyutları konusunda farkındalık. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |