Yeniçağ Felsefesi Problemleri(PHIL 569)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PHIL 569 | Yeniçağ Felsefesi Problemleri | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Selami Atakan ALTINÖRS aaltinors@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yeniçağ felsefesinde tartışılan ileri düzeyli problemlerin incelenmesi. |
İçerik | Antoine ARNAULD, Thomas HOBBES, René DESCARTES, Gottfried Wilhelm LEIBNIZ, Claude Adrien HELVETIUS, Pierre GASSENDI, George BERKELEY, Etienne Bonnot de CONDILLAC, David HUME, Julien Offray De La METTRIE, John LOCKE, Nicholas MALEBRANCHE, Géraud de CORDEMOY, Louis De La FORGE, etc. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Yeniçağ'ın başlıca filozoflarının tartıştığı problemlerinin incelenmesi. 2.Söz konusu problemlerin ele alındığı Fransızca/Latince/İngilizce temel metinlerin okunması. 3.Bu problemler hakkında üst düzey bir kavrayış. |
Öğretim Yöntemleri | Yüz yüze |
Kaynaklar |
ARNAULD, A. (1843). Œuvres Philosophiques d'Arnauld, https://play.google.com/store/books/details?id=STpIAAAAMAAJ&rdid=book-STpIAAAAMAAJ&rdot=1 BERKELEY, G. (1843). A Treatise concerning the Principles of Human Knowledge, in The Works of George Berkeley, vol. I, London: Thomas Tegg, https://books.google.com.tr/books?id=yKU3AAAAMAAJ CONDILLAC Etienne Bonnot de (1798) Traité des sensations, in Œuvres complètes de Condillac, tome: III, Paris: Ch. Houel. CONDILLAC Etienne Bonnot de (2010). Essai sur l’origine des connaissances humaines, (elektronik edisyon): http://fr.wikisource.org/wiki/Essai_sur_l’origine_des_connaissances_humaines CORDEMOY, G. (1666). Six Discours Sur La Distinction Et l'Union Du Corps Et de l'Ame, http://phclavier.chez-alice.fr/sixdiscours.htm.pdf DE LA FORGE, L. (1666) Traité de l'esprit de l'homme, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k57384c.image DE LA METTRIE, J. O. (1747) Histoire Naturelle de l’âme, https://ia600207.us.archive.org/24/items/histoirenaturell00lame/histoirenaturell00lame.pdf DE LA METTRIE, J. O. (2006) L’Homme Machine, http://www.ali-aix-salon.com/La_mettrie_homme_machine.pdf DESCARTES René, (1995) Les Passions de l’âme, Paris: Bookking International. DESCARTES René, (2010b) Correspondance avec Elisabeth, dijital erişim adresi: http://www.ac-grenoble.fr/PhiloSophie/old2/file/descartes_elisabeth.pdf HELVETIUS, C.-A. (1776) De l’Homme, https://archive.org/details/delhommedesesfa03helvgoog/page/n5/mode/2up HERBERT, E. (1639). De La Vérité, dijital edisyon: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k75439r HOBBES, T. (1811). Human Nature, in The English Works of Thomas Hobbes, vol. IV, London: John Bohn et alii, https://archive.org/details/englishworksofth029531mbp HOBBES, T. (1824). “Objections aux Méditations” in Œuvres de Descartes, publiées par Victor Cousin, tome: I, Paris: chez F. G. Levrault, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k94258n.texteImage HUME, D. (2017a). An Enquiry Concerning Human Understanding?, https://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/hume1748.pdf HUME, D. (2017b) Treatise of Human Nature, https://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/hume1739book1.pdf LOCKE, J. (1825). An Essay concerning Human Understanding, https://archive.org/details/humanunderstandi00lockuoft/page/n27/mode/2up MALEBRANCHE, N. (1922). Entretiens sur la Métaphysique et sur la Religion, Paris: Armand Colin, http://palimpsestes.fr/textes_philo/malebranche/entretiens-metaphysiquje.pdf |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Molyneux Problemi |
2 | Descartes’ın felsefesinde zihin ile beden arasındaki irtibat |
3 | Yeniçağ felsefesinde duyulur niteliklere ilişkin dört mukayese: Hobbes, Descartes, Locke ve Berkeley I |
4 | Yeniçağ felsefesinde duyulur niteliklere ilişkin dört mukayese: Hobbes, Descartes, Locke ve Berkeley II |
5 | Yeniçağ felsefesinde duyulur niteliklere ilişkin dört mukayese: Hobbes, Descartes, Locke ve Berkeley III |
6 | Doğuştan idealar ve ilkeler varsayımına Locke’un itirazı ve buna Leibniz’in cevabı I |
7 | Doğuştan idealar ve ilkeler varsayımına Locke’un itirazı ve buna Leibniz’in cevabı II |
8 | Yeniçağ Metafiziğinde Tözün İnkârına Varan Sürece Dair |
9 | Yeniçağ’daki spiritüel cevher anlayışına De La Mettrie’nin itirazı I |
10 | Yeniçağ’daki spiritüel cevher anlayışına De La Mettrie’nin itirazı II |
11 | Anne Conway’in Kartezyen Töz Düalizmine Yönelik Reddiyesinin Özgünlüğü |
12 | Anne Conway’in Kartezyen Töz Düalizmine Yönelik Reddiyesinin Özgünlüğü |
13 | Descartes’ta Düşünce-Dil İlişkisi |
14 | Condillac’ın Dil Felsefesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 1 | 50 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe okumaları ve felsefi metin yazma konusunda yeterlilik kazanır. Felsefe tarihi ve sistematik felsefe alanında derinlikli ve bütünlüklü araştırma yapma yetisini ve felsefi metin yazımına dair yeterliliklerini geliştirir. Farklı felsefi yaklaşımlar arasında karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir. | X | ||||
2 | Belirli bir felsefi konuyu, o konuyu belirleyen felsefi bağlam içerisinde ele alma ve inceleme yetisini kazanır. | X | ||||
3 | Yaptığı felsefi çalışmalarda farklı kavramsal yapıları (epistemolojik, metafizik, etik, vs) kullanıma sokabilir. | X | ||||
4 | Çalıştığı felsefi alanı ilgilendiren kavramlar ve fikirlerle ilgili tarihsel bir araştırma yapabilir, çalıştığı felsefi konunun tarihçesini ortaya koyabilir. | X | ||||
5 | Akıl yürütme ve felsefi analiz yapmada yetkinleşir. | X | ||||
6 | Kütüphane kaynaklarını ve online kaynakları araştırmalarında kullanma yetisine sahiptir. Çalışma alanını ilgilendiren makale ve kitapları incelemeyi ve kullanıma sokmayı bilir. Birincil ve ikincil metinler arasında ayrım yaparak çalışır. | X | ||||
7 | Derinlikli argümanları ve kavramları yazılı ve sözlü olarak rahatlıkla ifade edebilir ve aktarabilir. Tartışmalar içinde asli konuyu netlikle tespit edip, ifade edebilir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 2 | 32 | 64 |
Sunum | 1 | 30 | 30 |
Raporlar | 1 | 55 | 55 |
Toplam İş Yükü | 191 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 7.64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |