Kalite Mühendisliğinde İleri Konular(IND 523)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND 523 | Kalite Mühendisliğinde İleri Konular | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Mehtap DURSUN KARAHÜSEYİN mdursun@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bir üretim/servis organizasyonunda ürün/hizmet kalitesinin ölçülmesi ve iyileştirilmesi için kullanılabilecek yaklaşımlar, sistemler ve teknikleri kavramlarında yardımcı olacaktır. Deneysel tasarımın prensipleri ve teknikleri ile altı sigma metodolojisini kullanarak ve ürün ve hizmet alanında pratikte karşılaşılan durumları değerlendirebilmeleri sağlanacaktır. Üretim ve hizmet alanlarında kalite yönetimi sistemlerinin gelişimine kuvvetli bir vurgu yaparak ve toplam kalite yönetimi kavramlarının uygulanmasıyla organizasyonel rekabetçiliği iyileştirmek için kalite sistemleri ve yönetimini etkin bir şekilde kullanmaları sağlanacaktır. |
İçerik |
1. hafta : Ürün ve hizmet kalite boyutları 2. hafta : Modern kalite yönetiminin gelişimi ve geçmişi 3. hafta : Kalite ve güvenirlik için temel istatistik ve olasılık 4. hafta : İstatistiksel süreç kontrolü ve kontrol diyagramları 5. hafta : Deneysel tasarıma giriş 6. hafta : Tek faktörlü deneyler: varyans analizi 7. hafta : Faktoriyel tasarıma giriş 8. hafta : 2k faktoriyel tasarımlarda bloklama ve etkilerin incelenmesi 9. hafta : Ara sınav 10. hafta : Tepki yüzeyi modelleri 11. hafta : Kalite fonksiyonu yayılımı, müşterinin sesi 12. hafta : Altı sigma ve DMAIC metodolojisi 13. hafta : Vaka analizleri 14. hafta : Vaka analizleri |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: 1. Ürün ve hizmet kalitesinin farklı boyutlarını tanımlayabilir. 2. Modern kalite yönetimi teorisinin ve uygualamalarının evrimini ve prensiplerini açıklayabilir. 3. Organizasyonları toplam kalite yönetimi sistemlerinin uygulanması için kullanılan yaklaşımları ve karşılaşılan sorunları tanımlayabilir. 4. Kalite ve güvenilirlik kavramlarını açıklayabilir. 6. Basit bir örnekleme planını ve çalışma karakteristiği eğrisini oluşturarak belirli bir süreci inceleyebilir. 7. Deneysel tasarım ve uygulamaları ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
Öğretim Yöntemleri | Anlatım, tartışma, vaka analizi |
Kaynaklar |
• Montgomery, D.C., Design and Analysis of Experiments, Sixth Edition, John Wiley & Sons, 2005. • Besterfield D.H. et al, Total Quality Management, Prentice-Hall, Englewood, USA, 2003. • Gryna F.M., Chua C.H., DeFeo J.A., Juran’s Quality Planning and Analysis, 5th edition, McGraw-Hill, 2007. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Ürün ve hizmet kalite boyutları |
2 | Modern kalite yönetiminin gelişimi ve geçmişi |
3 | Kalite ve güvenirlik için temel istatistik ve olasılık |
4 | İstatistiksel süreç kontrolü ve kontrol diyagramları |
5 | Deneysel tasarıma giriş |
6 | Tek faktörlü deneyler: varyans analizi |
7 | Faktoriyel tasarıma giriş |
8 | 2k faktoriyel tasarımlarda bloklama ve etkilerin incelenmesi |
9 | Ara sınav |
10 | Tepki yüzeyi modelleri |
11 | Kalite fonksiyonu yayılımı, müşterinin sesi |
12 | Altı sigma ve DMAIC metodolojisi |
13 | Vaka analizleri |
14 | Vaka analizleri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 1 | 30 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Endüstri mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | ||||
2 | Endüstri mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | X | ||||
3 | Ensüstri mühendisliği ile ilgili alanlarda belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | X | ||||
4 | Endüstri mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | ||||
5 | Endüstri mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | X | ||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlannda yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | ||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | X | ||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda proje ve risk yönetimi tekniklerini de kullanarak çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | ||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portfoyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, endüstri mühendisliği alanındaki veya ilgili alanlardaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | X | ||||
11 | Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik boyutlarını dikkate alarak iş hayatı uygulamalarını gerçekleştirebilir. | X | ||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum | 1 | 20 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Proje | 1 | 35 | 35 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 6.40 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |