İletişim Lisans Programı

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri(COM235)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM235 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri 3 1 1 0 2 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Vildan MAHMUTOĞLU vmahmutoglu@gsu.edu.tr (Email) Mutlucan ŞAHAN msahan@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders sosyal bilimler araştırmalarına giriş niteliğindedir; amacı öğrencilere bir bilimsel araştırma tasarlamak ve uygun verileri toplayıp çözümlemek için gerekli metodolojik becerileri kazandırmaktır.
İçerik Sosyal bilimlerin temel metodolojik tartışmaları
Sosyal bilimlerde araştırma tasarımı
Veri toplama ve çözümleme
Dersin Öğrenme Çıktıları Sosyal bilimlerin temel metodolojik tartışmalarını ve ikilemlerini tanımak
Sosyal bilimler alanında bir araştırma nesnesini sorunsallaştırmak
Alan araştırması tekniklerini tanımak ve uygun biçimde kullanmak
Öğretim Yöntemleri Öğrencilerden bir araştırma projesi tasarlamaları ve derste öğrendikleri yöntemleri tutarlı biçimde uygulamaları beklenmektedir.
Kaynaklar Raymond Quivy, Luc van Campenhoudt, Manuel de recherche en Sciences sociales, Dunod, 2006.

Howard Becker, Tricks of the Trade How to think about your Research while you’re doing it, University of Cicago Press, 1998.

Ted Benton, Ian Craib, Philosophy of Social Science, Palgrave Macmillan, 2011.

Karl Marx, Kapital, Yordam, 2011, s. 17-30.

Karl Marx, 1857 Girişi

Max Weber, Collected Methodological Writings, Routledge, 2013

Pierre Bourdieu, L’opinion publique n’existe pas
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Temel kavramlar ve tartışmalar
2 Doğa, insan, yasa ve düzenlilikler
3 Sosyal bilimler ne işe yarar? Anlamacı ve açıklayıcı yaklaşımlar
4 Bilginin kaynağı olarak akıl ve duyu / Kuram nedir, yöntemle nasıl bir ilişkisi vardır?
5 Olgu-değer gerilimi
6 Tümel, tekil ve gerçeklik
7 Ara sınav
8 Sınanabilirlik ve nesnellik
9 Bağıntı ve nedensellik
10 Soyutlama
11 İdealtip ve toplumsal olgu
12 Yapı ve fail
13 Etik sorunlar
14 Final sınavı
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Dersin yapısı ve işleyişi
2 Bilimsel düşünceyi ayırt eden nedir? Sosyal bilim mümkün mü?
3 Araştırmanın çıkış sorusu ve alanın keşfi
4 Araştırmayı bilimsel bağlamına oturtmak : Problematik
5 Hipotezlerin oluşturulması
6 Saha çalışmasının tasarlanması ve örneklemin oluşturulması
7 Ara sınav
8 Veri toplama, nicel ve nitel teknikler
9 Veri toplama, nitel teknikler
10 Verilerin çözümlenmesi
11 Verilerin çözümlenmesi, hipotezlerin sınanması
12 Araştırma raporunun yazımı ve sunumu
13 Araştırma raporunun yazımı ve sunumu
14 Final sınavı
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 100
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 1 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar X
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine X
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler X
12 Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler X
13 Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler
14 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler X
15 Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir X
16 Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir X
17 Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir
18 Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır
19 Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır
20 Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir X
21 Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir
22 Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir X
23 Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler
24 Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum 0 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Proje 14 2 28
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Bütünleme 0 0 0
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top