Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri(SOC 503)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SOC 503 | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Feyza AK AKYOL feyzaak@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bilimsel bilgiyi diğer bilgi türlerinden ayırt eden nitelikler kavratıldıktan sonra bilimsel yöntemin temel aşamaları, araştırma deseni, veri toplama ve analiz teknikleri hakkında temel bilgileri kazandırmak amaçlanır. |
| İçerik | Sosyal Bilimlerde araştırma nesnesi nasıl inşa edilir, yöntemsel yapı ve uygulanacak araştırma tekniği ne olmalıdır, içerik analizi nasıl yapılır dersin konuları arasındadır. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
ÖÇ1: Bilimsel bilginin ayır edici nitelikleri hakkında bilgi sahibi olurlar ÖÇ2: Araştırma deseni oluşturma becerileri kazanırlar ÖÇ3: Veri toplama ve analiz etme teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar ÖÇ4: Araştırma raporu yazabilecek bilgi ve becerilere ulaşırlar |
| Öğretim Yöntemleri | Öğrencilerden saha çalışması, araştırma ödevi ve derse aktif katılım beklenmektedir. |
| Kaynaklar |
BEAUD Stéphane, WEBER Florence, Guide de l’enquête de terrain, Paris : La Découverte, 1998, réédition 2010. BOURDIEU Pierre, CHAMBOREDON Jean-Claude, PASSERON Jean-Claude, Le métier de sociologue, Paris : Mouton, 1968. BLANCHET Alain et alii, L’entretien dans les sciences sociales, Paris : Bordas, 1985 KAUFMAN Jean-Claude, L'entretien compréhensif, de Jean-Claude Kaufman, Editions Armand Colin, 2008 QUIVY Raymond, VAN CAMPENHOUDT Luc, Manuel de recherche en Sciences sociales, Paris : Dunod, 1995. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtılması ve organizasyonu. Ders tanıtım belgesinin dağıtılması ve kaynakların genel tanıtımı. |
| 2 | Yöntem kavramı, Bilimsel araştırmanın merhaleleri, Teorilerin çoğulluğu (seçmen davranışlarının ele alınması) |
| 3 | Hipotezlerin hazırlanması -Veri üretim teknikleri. Anket, mülakat, iz sürme. |
| 4 | Anket -Soru formunun hazırlanması -Soru çeşitleri |
| 5 | Soru formunun küçük örneklemle test edilmesi Soru formunun uygulanması yöntemleri |
| 6 | Örneklem nasıl alınır ? Tesadüfi örneklem, Ampirik örneklem. |
| 7 | Verilerin işlenmesi Cevapların kodlanması Sınıflandırma teknikleri |
| 8 | Derinlemesine görüşme Mülakat çeşitleri |
| 9 | Ara sınav |
| 10 | Mülakatın uygulanması -Mülakatın yapılacağı yer -Mülakatın süresi -Anketörün müdahale biçimleri |
| 11 | Verilerin üretimi -Kayıtların metne çevrilmesi yöntemleri. |
| 12 | Derinlemesine görüşme sonuçlarının analizi Tematik analiz Yapısal analiz |
| 13 | Saha araştırması deneyimlerinin öğrenciler tarafından sunulması ve tartışılması |
| 14 | Öğrenci projesinin final raporunun sunulması |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 1 | 25 |
| Sunum | 1 | 25 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 2 | 50 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
| 2 | Öğrenci sosyoloji alanındaki kuramsal ve ampirik birikime katkıda bulunabilecek donanıma sahip olacaktır. | X | ||||
| 3 | Öğrenci farklı toplumsal sorunsallara farklı araştırma tekniklerini uygulama yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
| 4 | Öğrenci ampirik çalışma, yöntem ve tekniklerine eleştirel bakış geliştirerek farklı yöntemler bulunmasına katkıda bulunabilecektir. | X | ||||
| 5 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
| 6 | Öğrenci sosyolojik araştırmanın etik sorunlarını düşünme ve çareler üretme kapasitesini geliştirecektir. | X | ||||
| 7 | Öğrenci araştırma amaçları ile araştırma tasarımı arasındaki ilişkiyi bilir, araştırma sorusuna dayalı olarak araştırma önerisini geliştirebilir. | X | ||||
| 8 | Öğrenci araştırma verilerini değerlendirmeyi ve sonuçlarını yazmayı bilecek, araştırma sonuçlarından kuramsal ve makro çıkarımlar yapma yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
| 9 | Öğrenci niceliksel verilerden yola çıkarak niteliksel düşünme kapasitesine sahip olacaktır. | X | ||||
| 10 | Öğrenci sosyolojinin çeşitli alt alanlarına ait temel kavramlarla bilgi üretme kapasitesi edinecektir. | X | ||||
| 11 | Öğrenci sosyolojik kuramları gündelik yaşam pratikleriyle ilişkilendirme ve analiz etme yetisi edinecektir. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 1 | 1 | 1 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Ödevler | 5 | 16 | 80 |
| Sunum | 3 | 1 | 3 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 3 | 4 | 12 |
| Proje | 4 | 5 | 20 |
| Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 3 | 5 | 15 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 5 | 4 | 20 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 6 | 6 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Raporlar | 2 | 7 | 14 |
| Öğrenme Günlükleri | 1 | 12 | 12 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 188 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 7.52 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 8 | ||


