Tüketici Psikolojisi ve Tüketici Davranışı(GE 758)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GE 758 | Tüketici Psikolojisi ve Tüketici Davranışı | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Doktora |
Dersi Veren(ler) | Ulun AKTURAN uakturan@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı tüketici psikolojisi ve tüketim davranışına ilişkin temel teorileri öğretmek ve bu alanda araştırma yapmak için bir temel oluşturmaktır. |
İçerik |
1. Hafta: Tüketici Psikolojisi ve Tüketim Davranışı: Giriş 2. Hafta: Temel Teoriler 3. Hafta: Algılama 4. Hafta: Öğrenme 5. Hafta: Güdülenme 6. Hafta: Benlik 7. Hafta: Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler 8. Hafta: Ara Sınav 9. Hafta: Tutum ve Niyet 10. Hafta: Karar Verme 11. Hafta: Satın Alma Sonrası Davranış 12. Hafta: Sosyal Medya 13. Hafta: Kültür 14. Hafta: Etik |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Günümüzde teknolojik değişim ve gelişimlerin temelinde tüketici psikolojisi ve tüketim davranışı da değişmektedir. Bu ders pazarlama alanında önemli bir alt alan olan tüketim davranışının temel kavramlarını, teorilerini, ilke ve stratejilerini öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
Okuma Listesi Kitaplar: Micheal R. Solomon, Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, Pearson, 2018, Harlow Richard H. Thaler and Cass R. Sunstein, Nudge (Dürtme), Penguin Books, 2009, NY Dan Ariely, Predictably irrational : the hidden forces that shape our decisions, Harper Perennial, 2010, NY Daniel Kahneman, Thinking Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux, 2013, NY Makaleler: 1. ve 2. Hafta Thaler, R. H. (2018). From cashews to nudges: The evolution of behavioral economics. American Economic Review, 108(6), 1265-87. Sheth, J. N., Newman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of business research, 22(2), 159-170. Algılama Krishna, A. (2012). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of consumer psychology, 22(3), 332-351. Schmitt, B. (2012). The consumer psychology of brands. Journal of consumer Psychology, 22(1), 7-17. Öğrenme Mathur, P., Chun, H. H., & Maheswaran, D. (2016). Consumer mindsets and self-enhancement: Signaling versus learning. Journal of Consumer Psychology, 26(1), 142-152. Krugman, H. E. (1994). Pavlov's dog and the future of consumer psychology. Journal of Advertising Research, 34(6), 67-71. Güdülenme Fitzsimons, Grainne M., Tanya L. Chartrand, and Gavan J. Fitzsimons (2008), “Automatic effects of Brand Exposure on Motivated Behavior: How Apple Makes You ‘Think Different’,” Journal of Consumer Research, 35 (1), 21-35. Oyserman, D. (2009). Identity-based motivation and consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 19(3), 276-279. Touré-Tillery, M., & Fishbach, A. (2018). Three sources of motivation. Consumer Psychology Review, 1(1), 123-134. Benlik Sirgy, M. J., Grewal, D., Mangleburg, T. F., Park, J. O., Chon, K. S., Claiborne, C. B., ... & Berkman, H. (1997). Assessing the predictive validity of two methods of measuring self-image congruence. Journal of the academy of marketing science, 25(3), 229-241. Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler Baumgartner, H. (2002). Toward a personology of the consumer. Journal of consumer research, 29(2), 286-292. Haugtvedt, C. P., Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1992). Need for cognition and advertising: Understanding the role of personality variables in consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 1(3), 239-260. Tutum, Niyet Conner, M., & Armitage, C. J. (1998). Extending the theory of planned behavior: A review and avenues for further research. Journal of applied social psychology, 28(15), 1429-1464. Madden, T. J., Ellen, P. S., & Ajzen, I. (1992). A comparison of the theory of planned behavior and the theory of reasoned action. Personality and social psychology Bulletin, 18(1), 3-9. Karar Verme Ariely, Dan (1998), “Combining experiences over time: The effects of duration, intensity changes and on- line measurements on retrospective pain evaluations,” Journal of Behavioral Decision Making, 11(1), 19-45 Dhar, Ravi; Wertenbroch, Klaus (2000), “Consumer choice between hedonic and utilitarian goods,” Journal of Marketing Research, 37(1), 60-71 Iyengar, Sheena S.; Lepper, Mark R. (2000), “When choice is demotivating: Can one desire too much of a good thing?” Journal of Personality and Social Psychology, 79(6), 995-1006 Satın Alma Sonrası Aggarwal, Pankaj (2004), “The Effects of Brand Relationship Norms on Consumer Attitudes and Behavior,” Journal of Consumer Research; 31 (June); 87-101 Fournier, Susan (1995), “Consumers and Their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research,” Journal of Consumer Research, 24 (March), 343-373. Sosyal Medya Kizgin, H., Dey, B. L., Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Jamal, A., Jones, P., ... & Williams, M. D. (2020). The impact of social media on consumer acculturation: Current challenges, opportunities, and an agenda for research and practice. International Journal of Information Management, 51, 102026. Kültür Gelfand, M. J., Raver, J. L., Nishii, L., Leslie, L. M., Lun, J., Lim, B. C., ... & Yamaguchi, S. (2011). Differences between tight and loose cultures: A 33-nation study. science, 332(6033), 1100-1104. Milner, L. M., Fodness, D., & Speece, M. W. (1993). Hofstede's research on cross-cultural work-related values: Implications for consumer behavior. ACR European Advances. Etik Sachdeva, Sonya, Rumen Iliev, and Douglas L. Medin. "Sinning Saints and Saintly Sinners: The Paradox of Moral Self-Regulation." Psychological science 20.4 (2009): 523-528. Zhong, Chen-Bo and Liljenquist, Katie (2006), “Washing Away Your Sins: Threatened Morality and Physical Cleansing,” Science, 313(5792), 1451-1452 Khan, Uzma, and Ravi Dhar. (2006), "Licensing effect in consumer choice," Journal of Marketing Research, 43 (2), 259-266. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tüketici Psikolojisi ve Tüketim Davranışı: Giriş |
2 | Temel Teoriler |
3 | Algılama |
4 | Öğrenme |
5 | Güdülenme |
6 | Benlik |
7 | Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler |
8 | Ara Sınav |
9 | Tutum ve Niyet |
10 | Karar Verme |
11 | Satın Alma Sonrası Davranış |
12 | Sosyal Medya |
13 | Kültür |
14 | Etik |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci bilimsel düşüncenin temellerini ve gelişimini kavrayabilmelidir. | X | ||||
2 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci kuramsal yaklaşımları irdeleyip, yorumlayabilmeli ve yeni sentezlere ulaşabilmelidir. | X | ||||
3 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci uzmanlık alanındaki donanımını farklı fonksiyonlara (üretim, pazarlama, yönetim, muhasebe ve finans) ilişkin bilgi ve becerilerle destekleyebilmelidir. | X | ||||
4 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci eleştirel düşünebilmeli ve düşünsel bağımsızlığını koruyabilmelidir. | X | ||||
5 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci seçtiği uzmanlık alanında ileri düzeyde ve güncel, kuramsal ve pratik bilgiyi çalışmalarına eklemleyebilmelidir. | X | ||||
6 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci özgün bilimsel araştırmalar yapabilmelidir. | X | ||||
7 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ustalıkla kullanabilmelidir. | X | ||||
8 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci yeni yöntemler geliştirerek ya da bilinen yöntemleri yeni alanlara uygulayarak bilimsel metodlara yenilik getirebilmelidir. | X | ||||
9 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını uluslararası saygın bilimsel platformlarda sunabilmeli ve yayımlayabilmelidir. | X | ||||
10 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci farklı uluslardan ve farklı bilim dallarından gelen uzmanlarla araştırma ve eğitim işbirlikleri yapabilmelidir. | X | ||||
11 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci toplum ve iş dünyası arasındaki sorunlara duyarlılık gösterebilmeli ve bu konuların doğru kavranması, araştırılması ve çözümünde proaktif olabilmelidir. | X | ||||
12 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını sürdürürken bilimsel etiği öncelikle gözetebilmelidir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 6 | 78 |
Sunum | 1 | 14 | 14 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 20 | 1 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 7.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |