İşletme Doktora Programı

Tüketici Psikolojisi ve Tüketici Davranışı(GE 758)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
GE 758 Tüketici Psikolojisi ve Tüketici Davranışı 2 3 0 0 3 7
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Doktora
Dersi Veren(ler) Ulun AKTURAN uakturan@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı tüketici psikolojisi ve tüketim davranışına ilişkin temel teorileri öğretmek ve bu alanda araştırma yapmak için bir temel oluşturmaktır.
İçerik 1. Hafta: Tüketici Psikolojisi ve Tüketim Davranışı: Giriş

2. Hafta: Temel Teoriler

3. Hafta: Algılama

4. Hafta: Öğrenme

5. Hafta: Güdülenme

6. Hafta: Benlik

7. Hafta: Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler

8. Hafta: Ara Sınav

9. Hafta: Tutum ve Niyet

10. Hafta: Karar Verme

11. Hafta: Satın Alma Sonrası Davranış

12. Hafta: Sosyal Medya

13. Hafta: Kültür

14. Hafta: Etik
Dersin Öğrenme Çıktıları Günümüzde teknolojik değişim ve gelişimlerin temelinde tüketici psikolojisi ve tüketim davranışı da değişmektedir. Bu ders pazarlama alanında önemli bir alt alan olan tüketim davranışının temel kavramlarını, teorilerini, ilke ve stratejilerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Öğretim Yöntemleri
Kaynaklar Okuma Listesi

Kitaplar:

Micheal R. Solomon, Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, Pearson, 2018, Harlow

Richard H. Thaler and Cass R. Sunstein, Nudge (Dürtme), Penguin Books, 2009, NY

Dan Ariely, Predictably irrational : the hidden forces that shape our decisions, Harper Perennial, 2010, NY

Daniel Kahneman, Thinking Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux, 2013, NY


Makaleler:

1. ve 2. Hafta

Thaler, R. H. (2018). From cashews to nudges: The evolution of behavioral economics. American Economic Review, 108(6), 1265-87.

Sheth, J. N., Newman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of business research, 22(2), 159-170.

Algılama

Krishna, A. (2012). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of consumer psychology, 22(3), 332-351.

Schmitt, B. (2012). The consumer psychology of brands. Journal of consumer Psychology, 22(1), 7-17.


Öğrenme

Mathur, P., Chun, H. H., & Maheswaran, D. (2016). Consumer mindsets and self-enhancement: Signaling versus learning. Journal of Consumer Psychology, 26(1), 142-152.

Krugman, H. E. (1994). Pavlov's dog and the future of consumer psychology. Journal of Advertising Research, 34(6), 67-71.

Güdülenme

Fitzsimons, Grainne M., Tanya L. Chartrand, and Gavan J. Fitzsimons (2008), “Automatic effects of Brand Exposure on Motivated Behavior: How Apple Makes You ‘Think Different’,” Journal of Consumer Research, 35 (1), 21-35.

Oyserman, D. (2009). Identity-based motivation and consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 19(3), 276-279.

Touré-Tillery, M., & Fishbach, A. (2018). Three sources of motivation. Consumer Psychology Review, 1(1), 123-134.

Benlik

Sirgy, M. J., Grewal, D., Mangleburg, T. F., Park, J. O., Chon, K. S., Claiborne, C. B., ... & Berkman, H. (1997). Assessing the predictive validity of two methods of measuring self-image congruence. Journal of the academy of marketing science, 25(3), 229-241.


Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler

Baumgartner, H. (2002). Toward a personology of the consumer. Journal of consumer research, 29(2), 286-292.

Haugtvedt, C. P., Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1992). Need for cognition and advertising: Understanding the role of personality variables in consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 1(3), 239-260.

Tutum, Niyet

Conner, M., & Armitage, C. J. (1998). Extending the theory of planned behavior: A review and avenues for further research. Journal of applied social psychology, 28(15), 1429-1464.

Madden, T. J., Ellen, P. S., & Ajzen, I. (1992). A comparison of the theory of planned behavior and the theory of reasoned action. Personality and social psychology Bulletin, 18(1), 3-9.

Karar Verme

Ariely, Dan (1998), “Combining experiences over time: The effects of duration, intensity changes and on- line measurements on retrospective pain evaluations,” Journal of Behavioral Decision Making, 11(1), 19-45

Dhar, Ravi; Wertenbroch, Klaus (2000), “Consumer choice between hedonic and utilitarian goods,” Journal of Marketing Research, 37(1), 60-71

Iyengar, Sheena S.; Lepper, Mark R. (2000), “When choice is demotivating: Can one desire too much of a good thing?” Journal of Personality and Social Psychology, 79(6), 995-1006

Satın Alma Sonrası

Aggarwal, Pankaj (2004), “The Effects of Brand Relationship Norms on Consumer Attitudes and Behavior,” Journal of Consumer Research; 31 (June); 87-101

Fournier, Susan (1995), “Consumers and Their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research,” Journal of Consumer Research, 24 (March), 343-373.

Sosyal Medya

Kizgin, H., Dey, B. L., Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Jamal, A., Jones, P., ... & Williams, M. D. (2020). The impact of social media on consumer acculturation: Current challenges, opportunities, and an agenda for research and practice. International Journal of Information Management, 51, 102026.

Kültür

Gelfand, M. J., Raver, J. L., Nishii, L., Leslie, L. M., Lun, J., Lim, B. C., ... & Yamaguchi, S. (2011). Differences between tight and loose cultures: A 33-nation study. science, 332(6033), 1100-1104.

Milner, L. M., Fodness, D., & Speece, M. W. (1993). Hofstede's research on cross-cultural work-related values: Implications for consumer behavior. ACR European Advances.

Etik

Sachdeva, Sonya, Rumen Iliev, and Douglas L. Medin. "Sinning Saints and Saintly
Sinners: The Paradox of Moral Self-Regulation." Psychological science 20.4 (2009): 523-528.

Zhong, Chen-Bo and Liljenquist, Katie (2006), “Washing Away Your Sins: Threatened Morality and Physical Cleansing,” Science, 313(5792), 1451-1452

Khan, Uzma, and Ravi Dhar. (2006), "Licensing effect in consumer choice," Journal of Marketing Research, 43 (2), 259-266.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Tüketici Psikolojisi ve Tüketim Davranışı: Giriş
2 Temel Teoriler
3 Algılama
4 Öğrenme
5 Güdülenme
6 Benlik
7 Kişilik, Yaşam Stili ve Değerler
8 Ara Sınav
9 Tutum ve Niyet
10 Karar Verme
11 Satın Alma Sonrası Davranış
12 Sosyal Medya
13 Kültür
14 Etik
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 1 30
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 2 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci bilimsel düşüncenin temellerini ve gelişimini kavrayabilmelidir. X
2 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci kuramsal yaklaşımları irdeleyip, yorumlayabilmeli ve yeni sentezlere ulaşabilmelidir. X
3 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci uzmanlık alanındaki donanımını farklı fonksiyonlara (üretim, pazarlama, yönetim, muhasebe ve finans) ilişkin bilgi ve becerilerle destekleyebilmelidir. X
4 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci eleştirel düşünebilmeli ve düşünsel bağımsızlığını koruyabilmelidir. X
5 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci seçtiği uzmanlık alanında ileri düzeyde ve güncel, kuramsal ve pratik bilgiyi çalışmalarına eklemleyebilmelidir. X
6 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci özgün bilimsel araştırmalar yapabilmelidir. X
7 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ustalıkla kullanabilmelidir. X
8 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci yeni yöntemler geliştirerek ya da bilinen yöntemleri yeni alanlara uygulayarak bilimsel metodlara yenilik getirebilmelidir. X
9 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını uluslararası saygın bilimsel platformlarda sunabilmeli ve yayımlayabilmelidir. X
10 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci farklı uluslardan ve farklı bilim dallarından gelen uzmanlarla araştırma ve eğitim işbirlikleri yapabilmelidir. X
11 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci toplum ve iş dünyası arasındaki sorunlara duyarlılık gösterebilmeli ve bu konuların doğru kavranması, araştırılması ve çözümünde proaktif olabilmelidir. X
12 Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını sürdürürken bilimsel etiği öncelikle gözetebilmelidir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 13 6 78
Sunum 1 14 14
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 20 1 20
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 21 21
Toplam İş Yükü 175
Toplam İş Yükü / 25 7.00
Dersin AKTS Kredisi 7
Scroll to Top