Sağlık İletişimi(COM426)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM426 | Sağlık İletişimi | 8 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İnci ÇINARLI icinarli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, iletişim stratejilerinin bireyleri doğru sağlık davranışına yöneltmek için nasıl kullanılacağını, kamu yararını göz önünde bulundurarak aktarmak ve bu alanla ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
İçerik |
Sağlık, hastalık ve rehatsızlık kavramları Sağlık iletişimi kuramları Sağlığın tıbbi ve sosyal modelleri Sağlığın tıbbileştirilmesi Sağlık iletişimi stratejileri Küreselleşme ve sağlık enformasyonu Bilim ve sağlık haberciliği Sağlıkta tanıtım ihlalleri Sağlık okuryazarlığı Sağlık iletişimi kampanya tasarımı Sağlık alanında risk iletişimi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Sağlık iletişimine ait kuramları tanır. - Sağlık iletişimi yöntemlerini tanır ve sağlığın geliştirilmesi amacı ile kullanır. - Sağlığın farklı bir hizmet alanı olduğunu bilir. - Disiplinler arası bir bakış açısı kazanır. - Tıp ve medya etiğini tanır ve sağlık iletişimine uygular. |
Öğretim Yöntemleri |
Ders anlatımı Tartışma Vaka analizleri |
Kaynaklar |
Ders notları. ILLICH, Ivan. Sağlığın Gaspı. Çev: Süha Sertabipoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995. ERGUR, Ali (ed.). Ateş ve İhanet: COVID Kliniğinde Sağlık Çalışanlarının Deneyimi, İstanbul: Raskolnikov Yayınevi, Kasım 2020. AKALIN, Akif. Sağlığa ve Hastalığa Toplumcu Yaklaşım, İstanbul: Yazılama Yayınevi, 2015. PANITCH, Leo ve LEYS, Colin. Kapitalizmde Sağlık: Sağlıksızlık Semptomları, Socialist Register 2010, Çev. Umut Haskan, İstanbul: Yordam Kitap, 2011. ÇINARLI, İnci. 21.yy için Sağlık İletişimi ve Medya, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları, 2020. ÇINARLI, İnci. “Risk İletişimi Açısından SARS (Şiddetli Akut Solunum Sendromu) Salgını”, İleti-ş-im Dergisi, Sayı:2, Haziran 2005, ss.55-67. ÇINARLI, İnci. “Kitle İletişimi ve Eleştirel Sağlık Okuryazarlığı”, Sağlık Okuryazarlığı, Filiz Yıldırım and Alev Keser (eds.), Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yayınları, 2015, ss. 15-28. GEIST-MARTIN, Patricia, BERLIN RAY, Eileen ve SHARF, Barbara F. Communicating Health: Personal, Cultural and Political Complexities. California: Wadsworth Publishing, 2002. METZL, Jonathan M. Ve KIRKLAND, Anna. Sağlığa Karşı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2010. GLANZ, Karen, RIMER, Barbara K. and VISWANATH, K., Health Behaviour and Health Education, 4th ed., San Fransisco: Josey-Bass, 2008. VAN SERVELLEN, Gwen Marram, Communicating Skills for Health Professional: Concepts, Practice and Evidence, 2nd ed., USA: Jones and Bartlett Publishers, 2008. T.C. Sağlık Mevzuatı, http://www.saglik.gov.tr |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Sağlığın negatif ve pozitif tanımlamaları. Sağlığın tıbbi ve sosyal modelleri |
2 | Çok disiplinli ve disiplinler arası bir alan olarak “sağlık iletişimi”. Sağlık iletişiminin kitle iletişimi boyutu. |
3 | Sağlık iletişimi kuramları II |
4 | Sağlık enformasyonu ve medya. Küreselleşme ve ‘Bilgi Uçurumu Hipotezi’: enformasyon varsılları ve yoksulları |
5 | Sağlık iletişiminde dijital stratejiler. Sağlık hizmetleri, kurumsal iletişim ve sağlık iletişimi |
6 | Sağlık iletişimi kampanya tasarımı süreci |
7 | Sağlıkla ilgili risklerin algılanması ve iletişimi |
8 | Sağlık enformasyonu ve medya. Küreselleşme ve ‘Bilgi Uçurumu Hipotezi’: enformasyon varsılları ve yoksulları |
9 | Sağlık mevzuatı ve sağlıkta tanıtım ihlâlleri/örnek olaylar |
10 | Sağlık iletişiminde dijital stratejiler, Sağlık hizmetleri, kurumsal iletişim ve sağlık iletişimi |
11 | Bilim ve sağlık haberciliği |
12 | Sağlık iletişimi kampanya tasarımı süreci |
13 | Sağlık okuryazarlığı ve medya |
14 | Sağlıkla ilgili risklerin algılanması ve iletişimi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | ,,,, |
2 | ,,,, |
3 | ,,,, |
4 | ,,,, |
5 | ,,,, |
6 | ,,,, |
7 | ,,,, |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 140 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | X | ||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | X | ||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | X | ||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | X | ||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | X | ||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | |||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | |||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 6 | 2 | 12 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |