İletişim Lisans Programı

Habercilik ve Yazım Teknikleri(JOU201)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
JOU201 Habercilik ve Yazım Teknikleri 3 2 1 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, haberin ne olduğu, nasıl tanımlanabileceği sorusundan başlayarak “haber” olarak nitelenen bir yazının hangi unsurları içermesi ve nelere dikkat etmesi gerektiğini öğrencilere aktarmaktır. Bu bağlamda, haber nedir; haberin özellikleri nelerdir; neler haber olabilir; haber yazma sürecinin aşamaları; haberin bakış açısının nasıl oluşturulacağı; haberde bilgi toplama aşaması; haber yazmada kullanılan teknikler; ters piramit tekniği; haberin temel soruları; başlık, spot, haberde görsel kullanımı; sözcük seçiminin önemi; haberde denetim ve doğrulama hakkındaki bilgilerin teorik ve örnekler üzerinden aktarımına; sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalar üzerinden tartışma yoluna başvurulur.
İçerik Ders kapsamında konuyla ilgili, ayrıntıları haftalık programda verilen, bilgiler aktarılır; güncel konular hakkındaki haberler incelenir; öğrencilerden gelen haberlerden yola çıkarak haber yazımı konusu uygulamalı olarak ele alınır.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci;
- Neyin haber olabileceği konusunda fikir sahibi olur;
- Haberde bağlamın ve bakış açısının önemini öğrenir;
- 5 N 1 K kurallarına uygun olarak haber yazma uygulaması yapar,
- Haberi, başlık, spot, ara başlık, fotoğraf altı yazısı kullanarak ve yazım kurallarına dikkat ederek yazmayı öğrenir,
- İzlediği bir olayı haber diline dönüştürerek anlatma becerisi kazanır.
Öğretim Yöntemleri Sınıfta teorik bilgilerin ders hocası tarafından öğrencilere aktarımı, koşullar elverdiğince meslek profesyonellerinin derse katılımı veya çeşitli medya organlarını ziyaret, öğrencilerin farklı konularda haber yazarak haber yazma ve toplama tekniklerini uygulama üzerinden pekiştirmesi.
Kaynaklar Mislan Cristina. Journalism, Gender and Race. In Journalism / Handbooks of Communication Science, Tim P. Vos (ed.). De Gruyter pp. 511-531.

Özer Ömer. MEDYAYA YÖNELİK KURAMSAL TANIMLAMALARLA İLGİLİ MUHABİRLERLE YAPILAN SAHA ARAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, 4, 2, 2006. ss. 41-51.

The BBC News Styleguide

Jean-Pierre Ilboudo TECHNIQUES DE COLLECTE ET TRAITEMENT DE L’INFORMATION

Çığ Ünsal. ENDÜSTRİYEL BİR ANLATI YAPISI: “TERS PİRAMİT” HABER METİNLERİ. Dil ve Edebiyat Dergisi / Journal of Linguistics and Literature 7:2, 69-90, 2010

Evolution et typologie des genres journalistiques Essai d’une vue d’ensemble. Ernst-Ulrich Grosse. https://doi.org/10.4000/semen.2615 Revue de sémio-linguistique des textes et discours 13 | 2001 : Genres de la presse écrite et analyse de discours

LES GENRES JOURNALISTIQUES / SAVOIRS ET SAVOIR-FAIRE. OUVRAGE COLLECTIF sous la direction de Roselyne RINGOOT et Jean-Michel UTARD. L’Harmattan. Communication et Civilisation. http://www.harmatheque.com/ebook/9782296091399

News reporting and writing / The Missouri Group, Brian S. Brooks vd., 2002.

Gazeteciliğe Başlarken-Okuldan Haber Odasına, haz. Sevda Alankuş, İPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul, Haziran 2009.

Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi. Haber nedir, olay ve haber arasındaki fark, haberin önemi neden kaynaklanır, neler haber olabilir
2 Gazetecinin hak ve sorumlulukları
3 Haberin temel unsurları nelerdir, 5N1K
4 Haber hangi kısımlardan oluşur, başlık, ara başlık, spot, fotoğraf altı yazısı. Haberde sözcük kullanımının önemi.
5 Haber metninde dikkat edilmesi gereken kurallar, sayıların yazımı, özel isimlerin, kısaltmaların, noktalama işaretlerinin nasıl kullanılacağı.
6 Haber kaynakları, haberde kaynağın önemi
7 Haber yazma süreci, konu seçimi, haber odağının belirlenmesi, kaynakların bulunması, bilgi doğrulama
8 Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri
9 Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri (Uygulamalar)
10 Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri (Uygulamalar)
11 Röportaj-söyleşi arasındaki ayrım. Örnek üzerinden söyleşi incelemesi, söyleşinin temel özelliklerinin aktarılması.
12 Röportaj-söyleşi arasındaki ayrım. Örnek üzerinden söyleşi incelemesi, söyleşinin temel özelliklerinin aktarılması.
13 Toplumsal cinsiyet ve hak odaklı habercilik.
14 Toplumsal cinsiyet ve hak odaklı habercilik.
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 10 100
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 0 0
Toplam 10 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 10 100
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 10 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 10 5 50
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 8 8
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top