Medya ve İletişim Çalışmaları Doktora Programı

Toplumsal Göstergebilim(COM 724)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM 724 Toplumsal Göstergebilim 1 3 0 0 3 8
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Doktora
Dersi Veren(ler) Halime YÜCEL BOURSE hbyucel@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dersin amacı toplumsal pratiklerin incelenmesinde göstergebilimsel yöntemi kullanma olanağı sağmaktır. Derste
toplumsal alanımızı oluşturan durum ve nesneler birer söylem olarak ele alınacaktır. Toplumsal pratikler aracılığıyla yaratılan anlamlar çözümlenecektir.
İçerik Toplumsal göstergebilim, toplumsal, politik, gündelik, nesnelerin çözümlemesini gerçekleştirmeyi sağlarken bu nesneleri iletişimsel ve etkileşimsel bağlamında ele alır.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu derste öğrenciler öncelikle göstergebilimin temellerini öğreneceklerdir.
Toplumsal göstergebilimin yöntem ve nesneleri konusunda bilgi sahibi olacaklardır.
Toplumsal göstergebilimi toplumsal ve iletişimsel ve etkileşimsel nesnelere uygulayabileceklerdir. Böylece anlamın bu nesnelerde nasıl oluştuğunu çözümleyebileceklerdir. Araştırmalarında kullanabilecekleri bir yönteme ve farklı bir bakış açısına sahip olabileceklerdir
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı, çözümleme, sunum
Kaynaklar Kitaplar
BARTHES R., Mythologies, Seuil,1957.
KRESS, G., and VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design.
London: Routledge,1996. 
KRESS, G. and VAN LEEUWEN, T, Multimodal Discourse: The Modes and Media of
Contemporary Communication. Arnold, London, 2001. 
MORRIS C.W., Foundations of the theory of sign, Chicago, University of Chicago
Press, 1938. 59 p.
PEIRCE C.S., The collected papers of Charles Sanders Peirce, Vols. I-VIII (the
electronic edition). Cambridge, Harvard University Press, 1931.
BOUTAUD J.-J., Sémiotique et communication – du signe au sens, Paris,
L’Harmattan, 1998.
SCHÜTZ A., LUCKMANN T., The structures of the Life-World, Vol. I, Evanston,
Northwestern University Press, 1973.
SEMPRINI A., La marque, une puissance fragile, Vuibert, 2005.
SEMPRINI A., Analyser la communication 2, Collection Champs visuels,
L’Harmattan, 2007.
VAN LEEUWEN, T. (2005). Introducing Social Semiotics. London/New York:
Routledge.


Makaleler
Gill Abousnnouga & David Machin (2011) The changing spaces of war commemoration: a multimodal analysis of the discourses of British monuments, Social Semiotics

Elisabetta Adami (2018): Shaping public spaces from below: the vernacular
semiotics of Leeds Kirkgate Market, Social Semiotics,

Patricia Camilleri, Object~ Space and the :Museum:a semiotic approachMalta Archaeological Review • Issue 5 2001

David Chapman & Louise K. Wilson (2011) The caress of the audible: Resounding Falkland , Social Semiotics, 21:4, 517-529

Marion Colas-Blaise et Gian Maria Tore Les pratiques muséales : une étude sémiotique sur l’expérience spectatorielle et ses médiations

Amir Sasan Hadian & Mahyar Arefi (2016) Metaphor, analogy, and the discourse of originality: five Iranian case studies, Social Semiotics, 26:5, 541-562,

Mojtaba Sokhanvar Dastjerdi & Rafooneh Mokhtarshahi Sani (2015) Linking the past and present through symbolic housing features: North Cyprus, Social Semiotics, 25:5,

Halime Yücel (2021) Cultural identity in Turkish advertisements, Social Semiotics, 31:2, 305-323.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Göstergebilimin temelleri 1
2 Göstergebilimin temelleri 2
3 Toplumsal göstergebilimin ilkeleri 1
4 Toplumsal göstergebilimin ilkeleri 1
5 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: İmgenin söylemi
6 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Pazarlamada değer yaratma
7 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Turizm söylemleri
8 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Kentsel alanlar
9 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Dijital söylemler
10 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Kimlik üzerine söylemler
11 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Dekorasyon üzerine söyle
12 Toplumsal göstergebilim çözümlemeleri: Siyasal söylemler
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 ,
2 ,
3 ,
4 ,
5 ,
6 ,
7 ,
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 3 50
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 1 50
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 4 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 3 0 0
Sunum 2 0 0
Proje 3 0 0
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 0,00
Dersin AKTS Kredisi 0
Scroll to Top