Söylem ve Toplum(SOC401)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC401 | Söylem ve Toplum | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ali ERGUR aergur@gsu.edu.tr (Email) Ildırım Başak DEMİR (Email) Başak DEMİR epidemir@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, hem dil ve söylem kavramları ile dilsel üretim ve pratiklerin 'toplumsal' niteliğini, hem de toplumun ve toplumsal temsil/pratiklerin 'dilsel' niteliğini ortaya koymak; bu karşılıklı ilişki ve etkileşimin teorik temellerini anlamak ve bu temele oturtulacak pratiğe yönelik örnekler üzerinden dil/söylem ve toplum bağıntısını çözümlemektir. |
İçerik |
Dil ve söylem, insanlararası iletişimin zeminini ve toplumsal etkileşimin bağlamını oluşturan toplumsal olgular olarak, biz sosyologların çalışma alanları içinde önemli bir yer tutmaktadır. “Söylem ve Toplum” dersi de, bu doğrultuda, çeşitli veçheleriyle toplumu dil ve söylem üzerinden anlama ve açıklama çabasının; öte taraftan da, dilsel üretim ve söylemsel pratikleri toplumsallıkları içinde çözümleme yaklaşımının somutlaşmasıdır. Bu ders kapsamında; dil sosyolojisinin temel kavram ve kuramlarına genel bir bakışın ardından, söylem kavramı ve bir disiplin olarak söylem analizi üzerine çeşitli kuram ve tartışmalar ele alınacak, “eleştirel söylem analizi” gibi öne çıkan yaklaşımlar irdelenecek ve elbette tüm bu kuramsal edinimlerin pratiğe dökülerek anlamlandırılabilmesi için, örnek metinler üzerinden çözümleme çalışmaları yapılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencinin, dersin amacı kısmında belirtilen dil/söylem ve toplum arasındaki bağıntıyı anlama, çözümleme ve açıklama yetisine sahip olması beklenir. Öğrenci, dilsel üretim ve pratiklerle karşılaştığında, bu ders kapsamında edinmiş olduğu teorik donanım ve pratik deneyim sayesinde, bu metinler üzerinde söylem çözümlemesi yapabilecek yetiye sahip olacaktır. |
Öğretim Yöntemleri | Dersi yürüten öğretim elemanının sınıfta aktaracağı teorik ve pratik bilgi ve deneyimlerin, yine sınıfta dersin sorumlusu öğretim elemanıyla birlikte okunup incelenecek, birlikte çözümlenip yorumlanacak metinler yardımıyla somutlaştırılması. |
Kaynaklar |
AUSTIN, John L., Quand dire c'est faire, Seuil, Paris, 1970. BAKHTINE, Mikhaïl (VOLOCHINOV, V. N.), Le marxisme et la philosophie du langage, Essai d'application de la méthode sociologique en linguistique, Minuit, Paris, 1977. BERNSTEIN, Basil, Langage et classes sociales, Minuit, Paris, 1975. BONNAFOUS, Simone & TEMMAR, Malika (éd.), Analyse du discours et sciences humaines et sociales, Ophrys, Paris, 2007. BOURDIEU, Pierre, Ce que parler veut dire, Fayard, Paris, 1982. BOURDIEU, Pierre, Langage et pouvoir symbolique, Fayard, Paris, 2001. BOUTET, Josiane, Langage et société, Seuil, Paris, 1997. CHARAUDEAU, Patrick & MAINGUENEAU, Dominique, Dictionnaire d’analyse du discours, Seuil, Paris, 2002. DEMİR, Başak, “Analyse du discours en tant que proposition d’interdisciplinarité pour les sciences sociales”, in Lapsus, no. 3, 2008, p. 97-114. FAIRCLOUGH, Norman, Discourse and Social Change, Polity, Cambridge, 1992. FAIRCLOUGH, Norman, Language and Power, Longman, London, 1989. KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine, Les actes de langage dans le discours: théorie et fonctionnement, Armand Colin, Paris, 2008. LABOV, William, Sociolinguistique, Minuit, Paris, 1976. LEIMDORFER, François, Les sociologues et le langage, Maison des sciences de l’homme, Paris, 2010. MAINGUENEAU, Dominique, L'analyse du discours, Hachette, Paris, 1997. MAINGUENEAU, Dominique, Les termes clés de l'analyse du discours, Seuil, Paris, 1996. SAUSSURE, Ferdinand de, Cours de linguistique générale, Payot, Paris, 1968. SEARLE, John R., Les actes de langages, Essai de philosophie du langage, Hermann, Paris, 1972. VAN DIJK, Teun A., News as Discourse, Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1988. VAN DIJK, Teun A., Society and Discourse - How Social Contexts Influence Text and Talk, Cambridge University Press, Cambridge, 2009. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |