Bilgi Teorisi(INF365)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF365 | Bilgi Teorisi | 6 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İsmail Burak PARLAK bparlak@gsu.edu.tr (Email) Merve GÜLER KESMEZ gulermerve93@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
• Bilgi akışının algoritma çözümlenmesine yönelik modellerin açıklanması, • Teorik bilgi modellerinin güncel uygulamalara olan etkilerinin incelenmesi, • Veri yapılarının teorik altyapısının farklı ölçeklere göre açıklanması, • Sıkıştırma, kodlama ve kapasite gösterimlerinin bilgi-veri ilişkisi açısından incelenmesi, dersin esaslarını oluşturmaktadır. |
İçerik |
1.Hafta: Algoritma Karmaşıklığı 2.Hafta P-NP ilişkisi 3.Hafta Bilgi ve Entropi 4.Hafta Göreceli Entropi, Karşılıklı Bilgi 5.Hafta Shannon Etkisi 6.Hafta Sıkıştırma Teorisi 7.Hafta Sıkıştırma Algoritmaları 8.Hafta Vize Haftası 9.Hafta Kanal Kapasitesi 10.Hafta Evrensel Kaynak Kodlama 11.Hafta Lempel-Ziv Kodlama 12.Hafta Ağ Bilgi Teorisi 13.Hafta Bilgi Teorisi Eşitsizlikleri 14.Hafta İstatistiksel Yöntemler |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonucunda öğrenci; • Farklı mühendislik uygulamalarındaki bilgileri modelleyebilir. • Bilgilerin veriye dönüştürülmesinde etkili gösterimlerle analiz yapabilir • Bilgi saklanmasında ve incelenmesinde sıkıştırma ve algoritmik karmaşıklığı açıklayabilir. • Güncel ve karmaşık problemlerin çözümünde farklı yaklaşımlar geliştirebilir. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
1-Elements of Information Theory, Second Edition, Thomas M. Cover, Joy A. Thomas, Wiley-Interscience, 2006 2-Computational Complexity, S. Arora, B. Barak, Cambridge University Press, 2009 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Algoritma Karmaşıklığı |
2 | P-NP ilişkisi |
3 | Bilgi ve Entropi |
4 | Göreceli Entropi, Karşılıklı Bilgi |
5 | Shannon Etkisi |
6 | Sıkıştırma Teorisi |
7 | Sıkıştırma Algoritmaları |
8 | Vize |
9 | Kanal Kapasitesi |
10 | Evrensel Kaynak Kodlama |
11 | Lempel-Ziv Kodlama |
12 | Ağ Bilgi Teorisi |
13 | Bilgi Teorisi Eşitsizlikleri |
14 | İstatistiksel Yöntemler |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 1 | 30 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 2 | 10 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |