Medya ve İletişim Çalışmaları Yüksek Lisans Programı

Enformasyon Toplumu(COM 508)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM 508 Enformasyon Toplumu 2 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Dersi Veren(ler) Nazlı AYTUNA nazli.aytuna@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı 1960’lı yıllardan itibaren bilgiyi merkez alan bir teknoloji devriminin yarattığı yeni toplum düzeni akademik, siyasi ve ekonomik çevreler tarafından tartışılmaktadır. Bu ders kapsamında öncelikle teknolojik determinizm çerçevesinde geliştirilen teorik açılımlara ve kavramsal tartışmalara yer verilerek küresel düzeyde etkili olan toplumsal değişim sürecinin tartışılması hedeflenmektedir.
İçerik Giriş: Enformasyon toplumunun temel öğeleri
Jacques Ellul ve Teknoloji Toplumu
Sanayi Toplumundan Enformasyon toplumuna geçiş (Daniel Bell)
Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I
Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) II
Telekomunikasyon ve Ağ felsefesi: Saint-Simon felsefesinin yeni açılımları
Vize
Tüketim Toplumu (Jean Baudrillard)
Sanal Gerçeklik (Jean Baudrillard)
Modernliğin Sonuçları ( Anthony Giddens)
Sosyal Medya Devrimi’nin düşündürdükleri
Genel değerlendirme ve sunumlar
Genel değerlendirme ve sunumlar
Genel değerlendirme ve sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları Enformasyon toplumunun öğelerini tanımlar;

Teknolojik Determinizm yaklaşımının temel kuramsal sorgulamalarını yorumlar;

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yarattığı yeni sosyal düzeni analiz eder;

Yeni iletişim ortamları aracılığıyla sosyal gerçeğin yeniden oluşturulması süreçlerini sorgular;
Öğretim Yöntemleri Anlatım, küçük grup tartışması, örnek olay incelemesi, sunum
Kaynaklar BAUDRILLARD J. 1981, Simulacres et simulation, Paris, Galilée.

BELL, D. 1999, Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting , Basic Boks: New York.?
CASTELLS M., 1998, 1998, 1999, L’ère de l’information, Tome 1 : La société en réseaux, Tome 2 : Le pouvoir de l’identité, Tome 3 : Fin de millénaire, Paris, Fayard.

GIDDENS A. (2010), Modernite ve Bireysel Kimlik : Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, Çev. Tatlıcan Ü. Say yayınevi.

GARNHAM N., 2000,  La théorie de la société de l’information en tant qu’idéologie : une critique, Réseaux, vol. 18, n° 101, pp. 53-91.

GUILLAUME M. 2000, L’empire des réseaux, Paris, Descartes et Cie.
?KUMAR K. 1995. The information society. In From Post-Industrial to Post-Modern Society: NewTheories of the Contemporary World, London: Blackwell pp. 6-35.

LÉVY P. 1995, Qu’est-ce que le virtuel ?, Paris, La Découverte. ?
MATTELART A. 2001, Histoire de la société de l’information, Paris, La Découverte.

MUSSO P. 1997, Télécommunications et philosophie des réseaux : la postérité paradoxale de Saint-Simon, Presses Universitaires de France, Paris.
NEVEU É., 1994, Une société de communication ?, Paris, Montchrétien.

ROBINS K., WEBSTER F.1999,. The long history of the information revolution. In Times of the Technoculture, London:
Routledge, pp. 89-110.
Sfez L. 2002, Technique et ideologie: un enjeu de pouvoir, Editions du Seuil, Paris.
Sfez L.1995, La santé parfaite: critique d’une nouvelle utopie, Editions su Seuil, Paris.
SIMONDON G., Du mode d'existence des objets techniques, Aubier,
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Enformasyon toplumunun temel öğeleri
2 Jacques Ellul ve Teknoloji Toplumu
3 Sanayi Toplumundan Enformasyon toplumuna geçiş (Daniel Bell)
4 Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I
5 Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I
6 Telekomunikasyon ve Ağ felsefesi: Saint-Simon felsefesinin yeni açılımları
7 ders değerlendirmesi - vize sınavı
8 Tüketim Toplumu (Jean Baudrillard)
9 Sanal Gerçeklik (Jean Baudrillard)
10 Modernliğin Sonuçları ( Anthony Giddens)
11 Sosyal Medya Devrimi’nin düşündürdükleri
12 Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları
13 Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları
14 Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 40
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 1 40
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Dünyada, ülkesinde ve çevresindeki olayları bilir ve aralarındaki ilişkileri kavrar. X
2 Medyada ve iletişim teknolojilerindeki yenilikleri ve gelişmeleri izler. X
3 Medya ve iletişim alanlarında araştırma ve çalışma yapmak için gerekli kuram, yöntem ve uygulamaları bilir. X
4 Analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. X
5 Olay ve olguları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
6 Medya ve iletişim alanında etik değerleri; kamu yararına, insan ve birey haklarına saygıyı edinir ve savunur. X
7 Toplumların ve kültürlerin farklılıklarını anlama duyarlılığı edinir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 1 42 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 1 8 8
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30 30
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 4,00
Dersin AKTS Kredisi 4
Scroll to Top