Enformasyon Toplumu(COM 508)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM 508 | Enformasyon Toplumu | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Nazlı AYTUNA nazli.aytuna@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1960’lı yıllardan itibaren bilgiyi merkez alan bir teknoloji devriminin yarattığı yeni toplum düzeni akademik, siyasi ve ekonomik çevreler tarafından tartışılmaktadır. Bu ders kapsamında öncelikle teknolojik determinizm çerçevesinde geliştirilen teorik açılımlara ve kavramsal tartışmalara yer verilerek küresel düzeyde etkili olan toplumsal değişim sürecinin tartışılması hedeflenmektedir. |
İçerik |
Giriş: Enformasyon toplumunun temel öğeleri Jacques Ellul ve Teknoloji Toplumu Sanayi Toplumundan Enformasyon toplumuna geçiş (Daniel Bell) Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) II Telekomunikasyon ve Ağ felsefesi: Saint-Simon felsefesinin yeni açılımları Vize Tüketim Toplumu (Jean Baudrillard) Sanal Gerçeklik (Jean Baudrillard) Modernliğin Sonuçları ( Anthony Giddens) Sosyal Medya Devrimi’nin düşündürdükleri Genel değerlendirme ve sunumlar Genel değerlendirme ve sunumlar Genel değerlendirme ve sunumlar |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Enformasyon toplumunun öğelerini tanımlar; Teknolojik Determinizm yaklaşımının temel kuramsal sorgulamalarını yorumlar; Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yarattığı yeni sosyal düzeni analiz eder; Yeni iletişim ortamları aracılığıyla sosyal gerçeğin yeniden oluşturulması süreçlerini sorgular; |
Öğretim Yöntemleri | Anlatım, küçük grup tartışması, örnek olay incelemesi, sunum |
Kaynaklar |
BAUDRILLARD J. 1981, Simulacres et simulation, Paris, Galilée. BELL, D. 1999, Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting , Basic Boks: New York.? CASTELLS M., 1998, 1998, 1999, L’ère de l’information, Tome 1 : La société en réseaux, Tome 2 : Le pouvoir de l’identité, Tome 3 : Fin de millénaire, Paris, Fayard. GIDDENS A. (2010), Modernite ve Bireysel Kimlik : Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, Çev. Tatlıcan Ü. Say yayınevi. GARNHAM N., 2000, La théorie de la société de l’information en tant qu’idéologie : une critique, Réseaux, vol. 18, n° 101, pp. 53-91. GUILLAUME M. 2000, L’empire des réseaux, Paris, Descartes et Cie. ?KUMAR K. 1995. The information society. In From Post-Industrial to Post-Modern Society: NewTheories of the Contemporary World, London: Blackwell pp. 6-35. LÉVY P. 1995, Qu’est-ce que le virtuel ?, Paris, La Découverte. ? MATTELART A. 2001, Histoire de la société de l’information, Paris, La Découverte. MUSSO P. 1997, Télécommunications et philosophie des réseaux : la postérité paradoxale de Saint-Simon, Presses Universitaires de France, Paris. NEVEU É., 1994, Une société de communication ?, Paris, Montchrétien. ROBINS K., WEBSTER F.1999,. The long history of the information revolution. In Times of the Technoculture, London: Routledge, pp. 89-110. Sfez L. 2002, Technique et ideologie: un enjeu de pouvoir, Editions du Seuil, Paris. Sfez L.1995, La santé parfaite: critique d’une nouvelle utopie, Editions su Seuil, Paris. SIMONDON G., Du mode d'existence des objets techniques, Aubier, |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Enformasyon toplumunun temel öğeleri |
2 | Jacques Ellul ve Teknoloji Toplumu |
3 | Sanayi Toplumundan Enformasyon toplumuna geçiş (Daniel Bell) |
4 | Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I |
5 | Ağ toplumunun Yükselişi ( Manuel Castells) I |
6 | Telekomunikasyon ve Ağ felsefesi: Saint-Simon felsefesinin yeni açılımları |
7 | ders değerlendirmesi - vize sınavı |
8 | Tüketim Toplumu (Jean Baudrillard) |
9 | Sanal Gerçeklik (Jean Baudrillard) |
10 | Modernliğin Sonuçları ( Anthony Giddens) |
11 | Sosyal Medya Devrimi’nin düşündürdükleri |
12 | Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları |
13 | Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları |
14 | Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Dünyada, ülkesinde ve çevresindeki olayları bilir ve aralarındaki ilişkileri kavrar. | X | ||||
2 | Medyada ve iletişim teknolojilerindeki yenilikleri ve gelişmeleri izler. | X | ||||
3 | Medya ve iletişim alanlarında araştırma ve çalışma yapmak için gerekli kuram, yöntem ve uygulamaları bilir. | X | ||||
4 | Analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Olay ve olguları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | ||||
6 | Medya ve iletişim alanında etik değerleri; kamu yararına, insan ve birey haklarına saygıyı edinir ve savunur. | X | ||||
7 | Toplumların ve kültürlerin farklılıklarını anlama duyarlılığı edinir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 42 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |