İletişim Lisans Programı

Kriz ve Risk İletişimi Yönetimi(RPP304)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RPP304 Kriz ve Risk İletişimi Yönetimi 6 2 0 0 2 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili İngilizce
Türü Grup Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İnci ÇINARLI icinarli@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere kriz-risk-sorun yönetimi konularında temel bilgileri aktarmayı ve pratik kazandırmayı, aynı zamanda da eleştirel ve sistematik/analitik bakış açısını geliştirmeyi amaçlamaktadır.
İçerik Kriz, risk ve sorun yönetimi / Kuramsal çerçeve ve kavramlar
Kriz ve risk iletişimi yönetimi
Kriz iletişimi stratejileri
Örnek vak'a analizleri
Risk Toplumu Kuramı
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu ders sonunda öğrenci;

- Kriz ve risk konuları ile ilgili kavramları ve teorileri tanır.
- Bir krizi yönetebilir ve etkisini değerlendirebilir.
- Proaktif kriz planı hazırlayabilir.
- Alan ile ilgili etik bir sorgulama yapabilir.
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı
Tartışma
Vak'a analizleri
Öğrenci sunumları
Kaynaklar Ders notları.

BECK Ulrich, “The Silence of Words and Political Dynamics in the World Risk Society”, Kasım 2001’de yapılan konuşma, Elena Mancini tarafından Almanca’dan tercüme, Logos 1.4, Fall 2002, http://logosonline.home.igc.org/beck.pdf, (01.11.2008).

BECK Ulrich, “Living in the World Risk Society”, Hubhouse Memorial Public Lecture at LSE, 15 February 2006.

DELAHAYE PAINE Katie. “How to Mesure Your Results in Crisis”, (2003), http://www.instituteforpr.com/pdf/HowtoMeasureYourResultsinaCrisis, KatieDelahayePaine2002.pdfIPR, 11.06.2006.

GIDDENS Anthony, “Risk”, BBC/Reith Lectures, Hong Kong, 1999.

ERDOĞAN İrfan, Teoride ve Pratikte Halkla İlişkiler, Ankara: Erk Yayınları, 2006.

FÜREDI Frank, Korku Kültürü: Risk Almanın Riskleri, Çev. Barış Yıldırım, 2001.

TERZIS George and VASSILADOU Myria, “The Role of the Media During Crisis”, http://www.communicatecooperate.eu/index.php/ezwebin_site/content/download/109/502/file/The_Role_of_the_Media_during_Crises.pdf

ÇINARLI İnci, “Risk İletişimi Açısından SARS (Şiddetli Akut Solunum Sendromu) Salgını”, GSÜ İleti-ş-im Dergisi, no.2, Haziran 3005.

ÇINARLI İnci (ed.), Belirsizlik Toplumu’nun Krizi, İstanbul: Beta Yayınları, 2009.

John P. McHALE, Joseph P. ZOMPETTI ve Mary Anne MOFFITT, “A Hegemonic Model of Crisis Communication: Truthfulness and Repercussions in Kasky v. Nike”, Journal of Business Communication, vol. 44, n.4, October 2007, pp.374-402.

LUKASZEWSKI James E.. “Seven Dimensions of Crisis Communication Management: A Strategic Analysis and Planning Model”, Ragan’s Communication Journal, January/February, 1999.

NEWSOM Doug, VANSLYKE TURK Judy and KRUCKEBERG Dean. This is PR: The Realities of Public Relations, USA: Thomson/Wadsworth, 2003.

NARBAY ŞİMŞEK Mine, Kriz İletişimi. İstanbul: Nobel Yayınları, 2006.

WHO “Sixth Futures Forum on Crisis Communication”, 10-11 May 2004, Reykjavik-Iceland, 2004.

IFDA Crisis Communication Manual, 2002, http://www.ifdaonline.org/safety/IFDACrisisManual.pdf, 15.09.2005.

KAPLAN Tamara, “How Effective Public Relations Saved Johnson & Johnson”, http://www.personal.psu.edu/users/w/x/wxk116/tylenol/crisis.html, 10.03.2005.

SANDMAN Peter M., “Crisis Communication: A Very Quick Introduction”, (2004), http://www.psandman.com/col/crisis.htm, 09.03.2005.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 “Kriz” ve "risk" kavramlarının tanımlanması / Kriz iletişimi, kriz yönetimi, risk iletişimi, risk yönetimi ve risk algılamasının teorik kavramlaştırmalarına giriş
2 Kriz tipolojileri ve krizin evreleri. Kriz iletişiminin evreleri / Proaktif ve reaktif kriz iletişimi / ‘Risk değerlendirmesi’, ‘risk iletişimi’ ve ‘risk yönetimi’: Yeni bir yaklaşım mı yoksa proaktif süreç mi? (ör. SARS ve kuş gribi)
3 Kriz ve güvenilirlik: kurumsal itibara yönelik tehditlerin tanımlanması (aktivistlerin tepkileri, ürünün geri çağrılması, yasal sonuçlar vb.) ve krizin global perspektifi (ör. Enron, Cadbury, Costa Concordia, BP vak’a örnekleri).
4 Kriz yönetiminde ‘kamuoyu düğümü’ / Paydaşlar ve ‘nimbus’ hedef kitlelerle iletişim
5 Sorun yönetimi-risk yönetimi-kriz yönetimi: benzer hedefler, farklı taktikler ve stratejiler
6 Krizle başa çıkma: Kriz yönetimi planı / Tepki stratejileri, kriz ekipleri, kriz checklist’leri vs. Bhopal, Tylenol, BP Meksika Körfezi, 1999 Marmara depremi, 2005 Katrina tayfunu, 2011 Sandy kasırgası, “Climategate”, Toyota vb. krizlerinin analizleri.
7 Vize sınavı
8 Basınla ilişkiler ve kriz iletişimi: “Zorunluluklar ve Engeller”
9 Krizin bertaraf edilmesi: Kriz iletişimi stratejileri / Sosyal medya ve kriz yönetimi
10 Bir krizin sonuçlarının ölçümlenmesi
11 Küresel krizler (ör. 9/11, BSE krizleri). İletişim stratejileri ve hatalar. Küresel krizlerde medyanın rolü ve kriz haberlerinin medyada yer alması
12 Teknoloji ve risk algılaması
13 'Risk Toplumu' I
14 'Risk Toplumu' II
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 1 25
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 15
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 2 40
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar X
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar X
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 4 5 20
Sunum 1 5 5
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 8 8
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü / 25 2,64
Dersin AKTS Kredisi 3
Scroll to Top