Sinema ve Anlatım(CTV210)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CTV210 | Sinema ve Anlatım | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Grup Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ece VİTRİNEL evitrinel@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sinemada biçimin anlamı nasıl oluşturduğunu incelemek, sinemasal anlatım tekniklerinin işlenen konudan bağımsız olarak meydan verebileceği farklı okumalara odaklanmaktır. Ders kapsamında yapılacak incelemeler özellikle zaman olgusunun ele alınış biçimi etrafında şekillenen anlatım tekniklerini temel alacak, bunu yaparken de Todorov tarafından ortaya atıldıktan sonra Genette'in bir disiplin olarak geliştirdiği "anlatıbilim"e yaslanacaktır. |
İçerik |
1. Hafta: Genel giriş ve temel kavramlar 2. Hafta: Anlatıbilim nedir? 3. Hafta: Film evreninin oluşumu ve öğeleri 4. Hafta: Anlatısallık kategorileri (anlatısal olan ve olmayan filmler, çoklu anlatılar) 5. Hafta: Sinemada zaman 6. Hafta: Sinemada mekan 7. Hafta: Vize 8. Hafta: Zamanın işlenişi I (sıra kavramı, doğrusal olan ve olmayan filmler, flashback, flashforward) 9. Hafta: Zamanın işlenişi II (hız kavramı, elips, özet, pause, hızlandırma, yavaşlatma, plan-sekans) 10. Hafta: Zamanın işlenişi III (eş zamanlılık kavramı, bölünmüş ekran, paralel kurgu) 11. Hafta: Zamanın işlenişi IV (frekans kavramı, tekrar) 12. Hafta: Sinemada bilgi aktarımı 13. Hafta: Film söylemi üzerine 14. Hafta: Örnek film çözümlemesi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. İçerik/biçim ayrımını ve etkileşimini kavrar. 2. Görsel metinlerde anlamın nasıl oluştuğunu öğrenir. 3. İleriki yıllarda alacağı sinema dersleri için gerekli altyapıyı edinir. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
ADORNO W. Theodor (1995), The´orie Esthe´tique, Paris, Klincksieck BÜKER Seçil (2010), Sinemada Anlam Yaratma, Hayalbaz Kitap GAUDREAULT Andre´, JOST Franc¸ois (2004), Le Re´cit Cine´matographique, Nathan Cine´ma GENETTE Ge´rard (1966), « Frontie`res du Re´cit », Communications, « L’Analyse Structurale du Re´cit », No. 8, Editions du Seuil, pp. 158-169 GENETTE Ge´rard (1972), Figures III, Editions du Seuil JULLIER Laurent (2003), L’Analyse des Se´quences, Paris, Nathan ODIN Roger (1983), « Pour Une Se´mio-pragmatique du Cine´ma », Iris, Vol. 1, No. 1, Paris, pp. 67-82 TODOROV Tzvetan (1966), « Les Cate´gories du Re´cit Litte´raire », Communications, « L’Analyse Structurale du Re´cit », No. 8, Editions du Seuil, pp. 131-157 VANOYE Francis (1989), Re´cit Ecrit, Re´cit Filmique, Collection Nathan Cine´ma VASSE Claire (2003), Le Dialogue du Texte Ecrit a` la Voix Mise en Sce`ne, Cahiers du Cine´ma |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Genel giriş ve temel kavramlar |
2 | Anlatıbilim nedir? |
3 | Film evreninin oluşumu ve öğeleri |
4 | Anlatısallık kategorileri (anlatısal olan ve olmayan filmler, çoklu anlatılar) |
5 | Sinemada zaman |
6 | Sinemada mekan |
7 | Vize |
8 | Zamanın işlenişi I (sıra kavramı, doğrusal olan ve olmayan filmler, flashback, flashforward) |
9 | Zamanın işlenişi II (hız kavramı, elips, özet, pause, hızlandırma, yavaşlatma, plan-sekans) |
10 | Hafta: Zamanın işlenişi III (eş zamanlılık kavramı, bölünmüş ekran, paralel kurgu) |
11 | Zamanın işlenişi IV (frekans kavramı, tekrar) |
12 | Sinemada bilgi aktarımı |
13 | Film söylemi üzerine |
14 | Örnek film çözümlemesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 28 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 28 | 28 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |