Sosyoloji Lisans Programı

Gündelik Hayattan Sosyal Teoriye(SOC461)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SOC461 Gündelik Hayattan Sosyal Teoriye 7 3 0 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Didem DANIŞ ŞENYÜZ didemdanis@yahoo.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Öğrencilere, Türkiye toplumundaki değişimleri sosyolojik bir gözle analiz etme imkanı vermek ve gündelik hayat üzerine yapacakları spontane gözlemler ile programın ilk üç yılında edinmiş oldukları kavramsal ve kuramsal araçları birleştirme yetisini kazandırmak.
İçerik Dersin konusu, her yıl değişmektedir. Bu yarıyıl dersin teması « toplumsal değişim » olarak belirlenmiştir.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğrencilerde dersin temasına ilişkin gündelik gözlemlerden yola çıkarak bir sosyolojik sorgulama geliştirmek, öğrencilerin uygulayımsal (ampirik) boyutu olan bir araştırma yürütmesine olanak sağlamak ve bu araştırmayı sunarak tartışma yürütme becerisi kazandırmak.
Öğretim Yöntemleri Ders, katılımlı bir seminer olarak tasarlanmıştır. Yarıyıl başındaki ana dersler, sözkonusu yarıyılda irdelenmek üzere seçilen olguyla ilgili genel bir giriş niteliğinde olup, konuya ilişkin teorilerin ve araştırmaların genel bir dökümünü sunmaktadır. Öğrencilerin ise, belirlenen genel tema ekseninde daha daraltılmış birer konu üzerine sunum yaparak ve sunumlar sırasındaki tartışmalara katılarak, derse katkıda bulunmaları beklenmektedir.
Kaynaklar Özbay, C. & Bartu Candan A. (Der.) (2014) Yeni İstanbul Çalışmaları, Metis Yayınları.
Jean-François PÉROUSE (2017) Istanbul planète - La ville-monde du XXIe siècle. La Découverte.
Harmanşah, R., & Nahya, Z. N. (Eds.). (2016). Etnografik hikâyeler: Türkiye'de alan araştırması deneyimleri. Metis Yayınları.
Polat S. Alpman (2016) Esmer Yakalılar Kent-Sınıf-Kimlik ve Kürt Emeği, İletişim Yay.
Pierre Bourdieu, La distinction. Critique sociale du jugement, Paris, Éditions de minuit, 1979 (pp 255-261).
Thorstein Veblen, La théorie de la classe de loisir, Paris, Gallimard, 1979
Herbert Marcuse, L'Homme unidimensionnel: Essai sur l'idéologie de la société industrielle avancée , Paris, Editions de Minuit, 1968
Simon Langlois, « Nouvelles orientations en sociologie de la consommation », L’Année sociologique, numéro spécial Voies nouvelles en sociologie, volume 52, numéro 1, 2002 : 83-103.
Nicolas Herpin, « Au delà de la consommation de masse? Une discussion critique des sociologues de la modernité », L’Année sociologique, 1993, numéro 43, 295-315.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Genel giriş ve dersin tanıtımı
2 Türkiye'de toplumsal değişim
3 Değişen nüfus - değişen toplum
4 Kentleşmede güncel eğilimler (I)
5 Kentleşmede güncel eğilimler (II)
6 Kırsalda dönüşümler
7 Sınıf ve toplumsal cinsiyet bağlamında dönüşen toplum (I)
8 Sınıf ve toplumsal cinsiyet bağlamında dönüşen toplum (II)
9 Ekoloji, sürdürülebilirlik ve çevre hareketleri (I)
10 Ekoloji, sürdürülebilirlik ve çevre hareketleri (II)
11 SUNUMLAR
12 SUNUMLAR
13 SUNUMLAR
14 Genel değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 0 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 0 50
Toplam 0 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 50
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 50
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 0 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Mezun olan öğrenci hem sosyolojide hem de ilgili sosyal bilim alanlarındaki kuramsal perspektifleri tanımlayabilir ve değerlendirebilir. X
2 Mezun olan öğrenci temel kuramsal çözümlemeleri ve sosyolojik kavramları kendi araştırma alanında kullanabilir. X
3 Mezun olan öğrenci sosyolojik perspektif ve akıl yürütmeyi, toplumsal ve tarihsel olgulara eklemleyebilir; toplumsal ve tarihsel meseleleri sosyolojik bir gözle yorumlayabilir. X
4 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili araştırma alanlarındaki klasik ve çağdaş araştırmaları ve bilgi üretimini takip edebilir ve değerlendirebilir. X
5 Mezun olan öğrenci sosyolojik bir araştırmayı uygun kuramsal çatı ve ampirik yöntemlerle tasarlayabilir ve yürütebilir. X
6 Mezun olan öğrenci araştırma sorularıyla ampirik bulguları ilişkilendiren yazılı bir araştırma raporu üretebilir. X
7 Mezun olan öğrenci hem niteliksel hem niceliksel yöntemleri uygun şekilde kullanabilir. X
8 Mezun olan öğrenci veri işlemek ve çözümlemek için gerekli istatistik yazılım programlarından uygun şekilde faydalanabilir.
9 Mezun olan öğrenci sosyoloji ve ilgili alanlardaki kuramsal ve ampirik bilgi üretimini eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. X
10 Mezun olan öğrenci Türkçe, Fransızca ve İngilizce’de yapılan bilimsel üretimi takip edebilir. X
11 Mezun olan öğrenci sosyolojiyi geniş bir sosyal bilim çerçevesiyle bütünleştiren disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir bakış açısı geliştirebilir. X
12 Mezun olan öğrenci Türkiye’nin tarihini ve modernleşmesini sosyolojik sonuçları itibarıyla ve dünya tarihi çerçevesinde yorumlayabilir. X
13 Mezun olan öğrenci toplumsal eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların neden olduğu sorunlara olası çözümler üretmek için siyasal ve toplumsal süreçlere müdahil olabilir. X
14 Mezun olan öğrenci sosyolog olarak olduğu gibi, araştırmacı olarak da konumu hakkında düşünümsel bir bakış açısı geliştirebilir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 10 5 50
Ödevler 1 10 10
Sunum 1 20 20
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top