Türkiye Ekonomisi(COM313)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM313 | Türkiye Ekonomisi | 5 | 3 | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Fatma Ayfer KARAYEL ayferkarayel@yahoo.com (Email) Ata ÖZKAYA ataozk@yahoo.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cumhuriyet sonrası Türkiye'nin iktisadi ve sosyal gelişmelerine bakmaktır. Tarih boyunca iktisadi ve sosyal meseleleri ayrı tutmadan birbirleri üzerinde etkileşimlerini incelemektir. Bu değişimler salt içsel dinamiklerle açıklanamayacağını düşündüğümüz için, Türkiye ekonomisini ve sosyal yaşamını biçimlendirecek olan dışsal faktörlerde dersin konusu dahilindedir. |
İçerik | Cumhuriyet sonrası ve özellikle 80 sonrası Türkiye ekonomisinin yapısal özelliklerini incelemektir. İçsel ve dışsal dinamiklere bağlı gerçekleşen 1963, 1980, 1989, 1998 gibi büyük dönüşümlerin iktisadi ve sosyal analizlerini yapmaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | |
Öğretim Yöntemleri | Ders + okumalar |
Kaynaklar |
I. K. Boratav, Türkiye İktisat Tarihi, 1908-2005, İmge yayınları, 2006 II. K. Boratav, 1980'li yıllarda Türkiye'de sosyal sınıflar ve bölüşüm III. A. Buğra, Kapitalizm, yoksulluk ve Türkiye'de sosyal politika IV. R. Owen ve Ş. Pamuk, 20. Yüzyılda Ortadoğu ekonomileri tarihi, Sabancı Üniv, yay., 2001 (Türkiye ekonomisi ile ilgili bölümler) 1) O. Türel, Dünya’da sanayileşme deneyimi (1975-2000), der. A.H. Köse, F. Şenses ve E. Yeldan, Küresel Düzen: Birikim, Devlet ve Sınıflar, İletişim yay., 2003 2) A. Buğra; Devlet-Piyasa Karşıtlığı Ötesine içinde “Türkiye'de dayanıklı tüketim malları”; İletişim, 2000 3) A. Buğra; Devlet-Piyasa Karşıtlığı Ötesine içinde “Ahlaksız konut ekonomisi”, İletişim, 2000 4) Sönmez, Mütevellioğlu (der), Küreselleşme, Kriz ve Türkiye'de neoliberal dönüşüm, Bilgi Üni yay, 2009 5) Bağımsız Sosyal Bilimciler, 2008 kavşağında Türkiye, Yordam kitap, 2008 (www.bagimsizsosyalbilimciler.org) 6) Bağımsız Sosyal Bilimciler, Türkiye'de ve Dünya'da ekonomik bunalım, Yordam Kitabevi, 2009 7) F. Başkaya, Borç krizi üzerine bir deneme, Türkiye ve Orta Doğu Forumu Vakfı, 2004 8) Oya Köymen, Sermaye birikirken, Yordam kitabevi, 2006, |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş: Ekonomi, Ekonomi Bilimleri, Ekonomi Politikası ve Türkiye ekonomisi |
2 | Ekonomik denge ve dengesizlik |
3 | Türkiye'de İthal İkameci sanayileşme ve 24 Ocak kararları |
4 | Türkiye ekonomisinin 1980 sonrası diğer dönüşümleri, 1988, 1998 |
5 | Ekonomik kurumlar: iç ve dış |
6 | TCMB ve parasal yapı |
7 | Para politikası, Bankacılık ve finansal sistem |
8 | Kamu kesimi ve maliye politikası |
9 | Dış ticaret ve ödemeler dengesi |
10 | Sektörel gelişmeler: tarım, sanayi ve hizmetler |
11 | Nüfus, gelir dağılımı, yoksulluk meseleleri |
12 | iş gücü piyasası |
13 | Sonuç: Gelecek? |
14 | SINAV |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | – Bağımsız Sosyal Bilimciler, Türkiye'de ve Dünya'da ekonomik bunalım içinde “Küresel bunalım için bir analiz çerçevesi”, Yordam Kitabevi, 2009, ss50-90, – K. Boratav, Bir çevrimin yükseliş aşamasında Türkiye ekonomisi, ss: 1- 24, (4) |
2 | – Oya Köymen, Sermaye birikirken, içinde, “Türkiye kırılmaların altındak süreklilik”, Yordam kitabevi, 2006, ss: 97-138 – S. Sönmez, Türkiye ekonomisinde neoliberal dönüşüm politikaları, ss: 25-75, (4) |
3 | – Bağımsız Sosyal Bilimciler, 2008 Kavşağında Türkiye, içinde “Makro dengeler ve perspektifler”, Yordam yay, 2008, ss: 77-23 – E. Yeldan, Finans çağında eklemlenme kalıpları, (4) |
4 | – K. Boratav, 1980’li yıllarda Türkiye’de sosyal sınıflar ve bölüşüm, gerçek yay., 1995, 1980 sonrası rantçılık, tefecilik üzerine bahisleri.. – R. Kaya, Neoliberalizmin siyasal etkileri üzerine (4) |
5 | – S. Bayramoğlu, Türkiye'de devletin dönüşümü..., (4) |
6 | – Bağımsız Sosyal Bilimciler, Türkiye'de ve Dünya'da ekonomik bunalımı |
7 | – İ. Önder ve H. Balseven, Türkiye'de kamu kesiminde neoliberal dönüşüm (4) |
8 | – O. Türel, “Dünya’da sanayileşme deneyimi (1975-2000)”, der. A.H. Köse, F. Şenses ve E. Yeldan, Küresel Düzen: Birikim, Devlet ve Sınıflar, İletişim yay., 2003 |
9 | – Mütevellioğlu ve Işık, Türkiye'de emek piyasasında dönüşüm, (4) |
10 | – A. Buğra, Devletçi dönemde yoksulluk, (III) |
11 | – A. Buğra, Türkiye'nin ahlaki ekonomisi ve sosyal politikaları – A. Buğra, Türkiye'nin ahlaksız konut ekonomisi |
12 | – M. Eğilmez ve E. Kumcu, “Ekonomik Krizler ve Türkiye”, Ekonomi Politikası içinde, Om yayınları, 2002 |
13 | Bağımsız Sosyal Bilimciler, 2008 Kavşağında Türkiye Yordam yay, içinde “Liberal yapılanma ve toplumsal yaşam” 2008 Okuma: K. Boratav, 1980’li yıllarda Türkiye’de sosyal sınıflar ve bölüşüm, gerçek yay., 1995 |
14 | SINAV |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | |||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | |||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | |||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | |||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | |||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 36 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 36 | 36 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |