Optimizasyon Teknikleri(ECK521)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECK521 | Optimizasyon Teknikleri | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Sahir KARAKAYA skarakaya@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalkınmaya eleştirel yaklaşmak. Kalkınmanın ideolojisini açıklamak. |
İçerik | Siyasal bir kavram olan insan haklarının iktisadi açıdan ve özellikle kalkınma sorunsalı bağlamında ne anlama geldiğini incelemek dersin ana konusudur. Ders emekçilerin sorunlarına, klasik ve neo-klasik iktisadi düşünce içindeki çalışma hakları kapsamında bir eleştiri getirmektedir. Ders bu bağlamda liberal düzlemde insan haklarının, hümanizmanın tam olarak neye karşılık geldiğini eleştirel bir şekilde aramaktadır. Buna göre ilk olarak klasik ve neo-klasik düşünce okullarında piyasa anlayışını ve piyasa ile çalışanlar arasındaki toplumsal ilişkileri kökeni batı hümanizmasına inen “insan hakları kavramı” bağlamında tartışacaktır. İkinci olarak bu kavramın zaman içinde nasıl dönüştüğünü, nasıl yeni “norm”lar yarattığını ve bu şekilde emek sömürüsünü ve emperyalizmi nasıl meşrulaştırdığını anlatacaktır. Üçüncü olarak ikinci dünya savaşı sonrasındaki planlı, korumacı kalkınmacılık anlayışının çevre kapitalist ülkelerdeki yapısal değişimi nasıl sağladığını, çalışma düzeni ve biçimlerinin neler olduğunu ve pratikte nasıl yürüdüğüne bakılacaktır. “İthal ikameci sanayileşmenin”, “Kalkınma hakkının” ne anlama geldiği kalkınmacı yaklaşımların kapitalizmde çalışanların hakları bağlamında bir alternatif oluşturup oluşturmadığı sorgulanacaktır. Son olarak günümüzdeki neo-liberal politikalar ve küreselleşme sürecinin kalkınma ekonomisi kapsamında incelenecek, bu bağlamda bu “yeni normların” (örneğin çevre ekonomisi, iyi yönetişim, sivil toplum örgütleri, ahlakçılık vs..), “eskisine” oranla (sanayileşme kapsamında kapitalist çevre ülkelerdeki toplumsal ilişkiler) az gelişmiş ülkelerin emekçilerinin çalışma hakları ve koşullarını nasıl etkilediğinden söz edilecektir. Tüm bu saptamalarımızın tartışmasına ve sorulan sorulara aranacak cevaplara mümkün mertebe birincil kaynaklardan okumalar üzerinden cevap aranmaya çalışılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | |
Öğretim Yöntemleri | Ders + okumalar |
Kaynaklar |
1) R. Gilpin, Uluslar arası İlişkilerin Ekonomi Politiği, Krypto yay., 2012 2) E. Yeldan, İktisadi Büyüme ve Bölüşüm Teorileri, Efil yay., 2010 3) I. Wallerstein, Dünya-sistemleri analizi: bir giriş, bgst yay., 2011 4) S. Savran, Kod adı Küreselleşme, Yordam kitabevi, 2008 5) N. Ekzen, Türkiye kısa iktisat tarihi, ODTÜ, 2009 6) K. Boratav, Türkiye’de sosyal sınıflar ve bölüşüm, Gerçek yay., 1995 7) A. Buğra, Kapitalizm, yoksulluk ve Türkiye’de sosyal politika, İletişim, 2008 8) T. Hammarberg, Avrupa’da insan hakları, İletişim, 2011 9) N. Balkan, Kapitalizm ve borç krizi, Bağlam yay., 1994 10) N. Buharin, Emperyalizm ve Dünya ekonomisi, Bağlam yay., 2005 11) O. Köymen, Sermaye birikirken, Yordam, 2007 12) C. Lapavitsas, Finansallaşma ve kapitalizm krizi, Yordam, 2011 13) J. Robinson, İktisadi Felsefe, Verso yay, 1981 14) K. Popper, Sosyal Bilimlerin mantığı (La logique des sciences sociales) |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bilim nedir? Ekonomi Bilimi nedir? Kalkınma nedir? |
2 | Dünya sistemleri analizinin tarihsel kökenleri · |
3 | Sistemik analiz ve gelişmeci iktisadi tarih anlayışı |
4 | Tarihte kapitalizmin dönüşümü |
5 | Kapitalizmde büyüme süreci, nüfus ve krizler: Malthus, Marx |
6 | Kapitalizmde ve liberal düşüncede yoksullar: Tocqueville, Molinari, Bastiat |
7 | Kapitalizmde ve liberal düşüncede ücretler ve sosyal yardımlar: Bastiat, Malthus, Garnier |
8 | Kapitalizmde ve liberal düşüncede antropoloji ve ırkçılık: Molinari, Le Play |
9 | Neo-liberalizmin XX yy'da kökenleri: Rougier, Röpke, Baudin |
10 | Kapitalizmde insan hakları: çocuk ve kadın işçiliği |
11 | Küreselleşme, ve insan hakları |
12 | Yaşam hakkı ve tanımları: Nasıl bir kalkınma? |
13 | SINAV |
14 | FİNAL |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Smith, Popper, Robinson ve Marx: Ekonomi Politiğin doğası · |
2 | Wallerstein, Amin, Franck, Gills: dünya sistemleri |
3 | Yeni düzenlemeci okulu |
4 | Marx - Manifesto, Polanyi - Büyük Dönüşüm, Rousseau - Toplumsal Mutabakat |
5 | Krizler ve kriz teorileri: Marx, Ricardo, Malthus, Kondratieff, Schumpeter |
6 | Sosyal yardımlar ve özgür işçi |
7 | Nüfus meseleleri: "bırakınız ölsünler" |
8 | Kölelik ve iş gücü piyasaları |
9 | Sosyal katolikler ve korporatizm |
10 | Emek sömürüsü, geçmiş ve günümüz örneklerle |
11 | İnsan haklarının eleştirisi ve küreselleşme ile eleştirilen insan haklarının çıkmazı |
12 | Amartya Sen, François Perroux ekseninde barışçıl, insani ekonominin eleştirisi |
13 | Ödev sunumları |
14 | Yazılı sınav |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 25 |
Sunum | 2 | 25 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 36 | 36 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 36 | 36 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Sunum | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |