İletişim Lisans Programı

İletişim Etiği(COM431)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM431 İletişim Etiği 7 2 0 0 2 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu derste ahlak, etik kavramlarını tarihsel, kuramsal ve kurumsal arka planlarıyla ortaya koymak, medyada karşılaşılan etik sorunları güncel örnekler üzerinden tartışmak ve meslek içi denetim mekanizmalarını öğrenciye tanıtmak amaçlanmaktadır.
İçerik 1. Hafta: Ahlakla ilgili temel kavramların aktarılması; etik, ahlak, deontoloji

2. Hafta: Etik ile ilgili temel yaklaşımlar; Normatif Etik – Kant, Faydacılık – Bentham, vd.

3. Hafta: Medyada Mülkiyet ve Medya Denetimi

4. Hafta: Medyada yaşanan temel etik sorunlar: Özel yaşam, mahremiyet ve kişilik hakları

5. Hafta: 3. Sayfa Haberleri

6. Hafta: Haber Kaynağı ile İlişkiler

7. Hafta: Vize Sınavı

8. Hafta: Basında Yaşanan Temel Sorunlar: Milliyetçilik ve Medya

9. Hafta: Yargı Haberleri

10. Hafta: Film izleme- – tartışma: “El-Cezire: Control Room” veya Uncovered: Tout Sur La Guerre en Iraq:Savaş Gazeteciliği

11. Hafta: Seçim Döneminde Habercilik

12. Hafta: Kriz Haberciliği

13. Hafta: Yeni Medya ve Etik Sorunlar

14. Hafta: Medyada yaşanan deontolojik sorunlar karşısında oto-kontrol yöntemlerinin incelenmesi: Türkiye ve yurtdışı örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci

-Ahlak ve etik kavramlarının ve bunların hukuk normlarından farkını ortaya koyar,

-Medyanın güncel etik sorunlarına akademik düzeyde eleştirel bakış açısı geliştirebilir,

-Bunların çözümü için meslek içi denetim mekanizmalarını uluslararası düzeyde karşılaştırabilecek bilgi düzeyine erişir.
Öğretim Yöntemleri Katılımcı Konferans Yöntemi
Kaynaklar Andrew Belsey, Ruth Chadwick:Medya Ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Ayrıntı Yayınları,1998
Bülent Çaplı,-Hakan Tuncel, Tv Haberciliğinde Etik, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2009
Claude-Jean Bertrand, Medya Etiği, Ankara, Özkan Matbaacılık, 2004
Gazi Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Medya ve Etik, Sayı 23, Yaz-Güz 2006
Sevda Alankuş, Habercinin El Kitabı ( Medya Etik ve Hukuk), IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul 2003
Karen Sanders, Ethics & Journalism, Sage Publications, 2003
R.Cohen-Almagor, İfade,Medya ve Etik, Phoenix Yayınları, 2002
Ruhdan Uzun, İletişim Etiği, Ankara, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kırkıncı Yıl Kitaplığı, 2007
3. SAYFA ULUSAL KONFERANSI Kitapçığı, 4 Aralık 2007, Galatasaray Üniversitesi, İSTANBUL
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Ahlakla ilgili temel kavramların aktarılması; etik, ahlak, deontoloji
2 Etik ile ilgili temel yaklaşımlar; Normatif Etik – Kant, Faydacılık – Bentham, vd.
3 Medyada Mülkiyet ve Medya Denetimi
4 Medyada yaşanan temel etik sorunlar: Özel yaşam, mahremiyet ve kişilik hakları
5 3. Sayfa Haberleri
6 Haber Kaynağı ile İlişkiler
7 Vize Sınavı
8 Basında Yaşanan Temel Sorunlar: Milliyetçilik ve Medya
9 Yargı Haberleri
10 Film izleme- – tartışma: “El-Cezire: Control Room” veya Uncovered: Tout Sur La Guerre en Iraq:Savaş Gazeteciliği
11 Seçim Döneminde Habercilik
12 Kriz Haberciliği
13 Yeni Medya ve Etik Sorunlar
14 Medyada yaşanan deontolojik sorunlar karşısında oto-kontrol yöntemlerinin incelenmesi: Türkiye ve yurtdışı örnekleri
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 0 0
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar X
2 İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar X
3 Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar X
4 Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar X
5 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar X
6 Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar X
7 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine X
8 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine X
9 Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler X
10 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar X
11 Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3
Scroll to Top