İletişim Lisans Programı

Söyleşimsel Analiz(COM350)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM350 Söyleşimsel Analiz 6 2 0 0 2 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Michel Bourse mbourse@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı 1. Söyleşimin temel öğelerini kavramak. Söyleşiösel yaklaşıma ilişkin kuramları öğrenmek. Söyleşim süreçlerini yönetmeyi öğrenmek.
2. Söyleşimsel süreçlerin kıram ve uygulamalalarını bilmek
İçerik 1. Söyleşimin tanımı ve ilkeleri
2. Söyleşim modelleri : doğrusal, dairesel ve orkestral
3. Söyleşimsel Analiz : tarih ve kavramlar
4. Kuramsal akımlar 1:Söyleşi etnografisi (D.Hymes) + Etkileşimsel toplumsal dilbilim (J. Gumperz)
5. Kuramsal akımlar. 2 : Toplumsal dilbilim (W. Labov)
6. Kuramsal akımlar. 3 : La théorie des actes de langage (Austin/Searle)
7. Kuramsal akımlar. 4 : Simgesel etkileşimcilik (E. Goffman)
8. Kuramsal akımlar 5 : Söyleşimsel analiz (Sacks/Schegloff)
9. Kuramsal akımlar. 6 : Söyleşim mantıığı (P. Grice)
10. Kuramsal akımlar. 7 : Söyleşimin etnometodolojisi (H. Garfinkel)
11. Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier)
12. Kuramsal akımlar. 9 : Palo Alto etkileşimsel akımı
13. Kavramlar: düzenleme, açılış ve kapanış yöntemleri, bitişik çiftler, birlikte oluşturma
14. Sözel olmayan söyleşim : sessizlik, söz sıraları mekaniği, yalanın işlevi
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu ders sonunda öğrenci :
-söyleşimsel analiz konusunda temel yaklaşımları ve kuramları açıklamayı ve karşılaştırmayı bilecektir.
-bu yaklaşım ve kuramların içinde geliştiği toplumsal, tarihsel ve ideolojik bağlamları bilecektir.
-alan konusunda oluşturulan ve kullanılan kavramları tanımlayabilecektir.
- söyleşim süreçleri konusunda araştırmalarını ve çalışmalarını yönlendirecek bir temel edinecektir.
Öğretim Yöntemleri Kuramsal ders anlatımı ve öğrencilerin kitap sunumları
Kaynaklar • M. Argyle. Bodily communication, London Methuen, 1975
• P. Amiel, Ethnométhodologie appliquée. Eléments de sociologie praxéologique, Les Presses du LEMA, 2010
• F. Armengaud : La pragmatique. Que-sais-je ? P.U.F. Paris. 1993.
• J. Austin, Quand dire c'est faire, Point-Seuil, 1962, rééd. 1991
• R. Birdwhistell, Introduction to Kinesics. Louisville: University of Kentucky Press. 1952.
• R. Birdwhistell, 1981: 160-190. "Un exercice de kinésique et de linguistique : la scène de la cigarette". In Y. Winkin (dir.). La nouvelle communication. Paris: Seuil.
• Conein, B. 1989 «Pourquoi doit-on dire bonjour? (Goffman relu par Harvey Sacks)»,
Le parler frais, Paris, Minuit, p. 196-208.Jacques Cosnier, Gestes et stratégie conversationnelle, Lyon, P.U.L., 1978
• J. Cosnier, A. Brossard (1984). La communication non verbale. Neufchâtel-Paris, Delaschaux et Niestlé.
• Jacques Cosnier, "Synchronisation et copilotage de l'interaction conversationnelle". Protée, 33-39, 1992.
• J. Cosnier (1982) Communications et langages gestuels. In J. Cosnier, A. Berrendonner, J. Coulon, C. Kerbrat-Orecchioni (Eds) Communication verbales, gestuelles et animales. Dunod, p.255-304.
• E. Goffman, la mise en scène de la vie quotidienne, tome 1, Editions de Minuit, 1973
• E. Goffman, Les rites d’interaction, Paris, Minuit, 1974.
• P. Grice, "Logique de la communication", in Communication, N°30, 1979.
• D. Hymes, : Vers la Compétence de Communication, trad. française, Paris, Hatier, Coll." Lal ", 1984.
• H. Garfinkel, Studies in Ethnométhodology, Prentice Hall New York, 1967
• E. Goffman, Les rites d’interaction, trad. Paris, Minuit, 1974
• E. Goffman, La Mise en scène de la vie quotidienne (tome 1 : "La Présentation de soi" `tome 2: "Les relations en public"), 1973. Editions de Minuit
• E. Goffman, Façons de parler, Editions de Minuit, 1987
• F. Jacques, Trois stratégies interactionnelles : conversation, négociation, dialogue. In J. Cosnier et al. (dir.) Échanges sur la conversation. 1988, Paris : Éd. du CNRS
• C. Kerbrat-Orecchioni, 1992. Les interactions verbales II. Paris : A. Colin
• Kerbrat-Orecchioni C., 1996, La Conversation, Seuil, coll., « Mémo ».
• C. Kerbrat-Orecchioni, Le discours en Interaction, Paris, A. Colin.2005
• George Lakoff et Mark Johnson, Les métaphores dans la vie quotidienne, Paris, Ed. de Minuit (coll. Propositions), 1985
• Maingueneau D., 1996, Les termes clés de l’analyse du discours, Seuil, coll., « Mémo ».
• Sacks, H. 1973 « Tout le monde doit mentir », Communications : 182-203.
• Sacks, H. 1984 « Notes on methodology », dans J.M. Atkinson, J. Heritage et coll.,
Structures of Social Action : Studies in Conversation Analysis, Cambridge University
Press, p. 21-27.
• Sacks, H. 1992 [1967] Lectures on Conversation, 2 vol., édité par G. Jefferson, Oxford,
Blackwell.
• Schegloff, E. A. 1972 « Notes on a conversational practice : Formulating place», dans D. Sudnow et coll., Studies in Social Interaction, New-York, Free Press, p. 75-119.
• Schegloff, E. A. 1988 « Goffman and the analysis of conversation », dans P. Drew,
Wootton et coll., Erving Goffman. Exploring the Interaction Order, Bosto Northeastern University Press, p. 89-135.
• Schegloff, E. A. 1992a/b «Introduction», dans Sacks 1992, vol. 1, Oxford, Blackwell,
p. ix-lii.
• Schegloff, E. A. et H. Sacks 1973 «Opening up closing», Semiotica 8 : 289-327.
• Traverso V., 1999, L’analyse des conversations, Nathan, coll. « 128 Linguistique ».
• Véronique Traverso, La conversation familière, Presses universitaires de Lyon, 1996,
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Söyleşimin tanımı ve ilkeleri
2 Söyleşim modelleri : doğrusal, dairesel ve orkestral
3 Söyleşimsel Analiz : tarih ve kavramlar
4 Kuramsal akımlar 1:Söyleşi etnografisi (D.Hymes) + Etkileşimsel toplumsal dilbilim (J. Gumperz)
5 Kuramsal akımlar. 2 : Toplumsal dilbilim (W. Labov)
6 Kuramsal akımlar. 3 : La théorie des actes de langage (Austin/Searle)
7 Kuramsal akımlar. 4 : Simgesel etkileşimcilik (E. Goffman)
8 Kuramsal akımlar 5 : Söyleşimsel analiz (Sacks/Schegloff)
9 Kuramsal akımlar. 6 : Söyleşim mantıığı (P. Grice) 11. Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier)
10 Kuramsal akımlar. 7 : Söyleşimin etnometodolojisi (H. Garfinkel)
11 Kuramsal akımlar. 8 : Cenevre Okulu (J. Moeschler). Lyon Okulu (C. Kerbrat-Orecchioni, J. Cosnier)
12 Kuramsal akımlar. 9 : Palo Alto etkileşimsel akımı
13 Kavramlar: düzenleme, açılış ve kapanış yöntemleri, bitişik çiftler, birlikte oluşturma
14 Sözel olmayan söyleşim : sessizlik, söz sıraları mekaniği, yalanın işlevi
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 1 100
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 1 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 2 0 0
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 4 0 0
Ödevler 1 0 0
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 0,00
Dersin AKTS Kredisi 0
Scroll to Top