İletişim Lisans Programı

Medyada Güncel Etik Sorunlar(COM284)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM284 Medyada Güncel Etik Sorunlar 4 2 0 0 2 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, medyayla ilgili temel etik sorunlar yanında çeşitlenen iletişim kanallarının getirdiği yeni etik sorunlar hakkında da öğrencileri bilgilendirmek ; ilgili konular üzerinden tartışmalar yürüterek medyaya bilgi aktarımı, medya aracılığıyla bilgi edinimi konularında farkındalık kazanmalarını sağlamaktır. Hemen herkesin içerik üreticisi olabildiği bir dönemde, öğrencilerin içerik üretiminde (ve tüketiminde) dikkat edilmesi gereken etik unsurlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
İçerik Bu derste öğrenciye, teknolojideki değişimler aracılığıyla hayatımıza giren yeni konular, sorular ve sorunlardan bahsedilecek; bu konularda yapılmış güncel araştırmalar aktarılacaktır. Konular çeşitlenebildiği için dersin içeriğinde her yıl güncelleme yapılmaktadır. Gündemle bağlantılı konular söz konusu olduğunda ve ders akışının tutarlılığını etkilemediği sürece, haftalar içinde konular arasında yer değişikliği de söz konusu olabilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci, konu başlıkları kısmında belirtilen, medyayla ilgili güncel etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olur, bu sorunların tespitine ve çözümüne yönelik farkındalık kazanır, gündemle bağlantılı örnekler üzerinden konuları analiz yeteneğini geliştirir.
Öğretim Yöntemleri Konuyla ilgili temel bilgilerin dersin yürütücüsü tarafından aktarımı
Öğrenci sunumları
Kaynaklar Richard Herschel, Virginia M. Miori (2017). Ethics & Big Data. Technology in Society 49. 31-36.

Christian Hauser, Urs Dahinden, Vincenzo Francolino, Ives Ziegler (2019). Big Data Framing About Media Coverage in Switzerland and the USA. 6th Swiss Conference on Data Science (SDS)

G. Owen Schaefer (2019). Ethics in the Era of Big Data. Asian Bioethics Review 11:169–171 https://doi.org/10.1007/s41649-019-00092-4

Suja R. Nair (2020). A review on ethical concerns in big data management. Int. J. Big Data Management, Vol. 1, No. 1.

https://accountablejournalism.org

https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/dealing-with-propaganda-misinformation-and-fake-news

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/02/05/513252650/long-before-there-was-fake-news-there-were-fake-photos

https://en.unesco.org/sites/default/files/journalism_fake_news_disinformation_print_friendly_0.pdf

A Critical Guide to Fake News: From Comedy to Tragedy Jayson Harsin. In Pouvoirs Volume 164, Issue 1, 2018, pages 99 to 119 https://www.cairn-int.info/article-E_POUV_164_0099--a-critical-guide-to-fake-news-from.htm

You won't believe what's in this paper! Clickbait, relevance and the curiosity gap (2021), Kate Scott, Journal of Pragmatics.

Clickbait as a strategy of viral journalism: conceptualisation and methods (2019), A Bazaco, M Redondo, P Sánchez-García, Revista Latina de Comunicación Social.

Basın Yayın Kuruluşları 2017 Raporu, dogrula.org

Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik, der. Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan, 2013.

İnternet Haberciliğinde Clickbait Savaşları: Bir Okuyucu Tepkisi Olarak Limon Haber Örneği (2019), Ahmet Buğra Kalender, Adnan Menderes Üniversitesi Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergisi.

A COMPARATIVE STUDY OF VERIFICATION/FACT-CHECKING ORGANIZATONS IN TURKEY: dogrulukpayi.com and teyit.org. Gökmen Hakan KARADAĞ, Adem AYTEN. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2020, Cilt: 13, Sayı: 29, 483-501. doi: 10.12981/mahder.673262 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1006071

Annalaura Nocentini, Juan Calmaestra, Anja Schultze-Krumbholz, Herbert Scheithauer, Rosario Ortega, Ersilia Menesini. Cyberbullying: Labels, Behaviours and Definition in Three European Countries. Australian Journal of Guidance & Counselling
Volume 20 Number 2 2010 pp. 129–142.

Ersilia Menesini, Annalaura Nocentini. Cyberbullying Definition and Measurement / Some Critical Considerations. Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology 2009; Vol. 217(4):230–232 DOI: 10.1027/0044-3409.217.4.230

25 Myths About Bullying and Cyberbullying. Elizabeth K. Englander. Wiley Blackwell. 2020.

Narin, B., & ÜNAL, S., (2016). Siber Zorbalık İle İlgili Haberlerin Türkiye Yazılı Basınında Çerçevelenişi. AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ DERGİSİ , no.26, 9-23. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/497247

Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler. Şule Karataş, Mutlu Binark. TRT akademi Cilt 01 Sayı 02 Temmuz 2016 Dijital Medya Sayısı.

Film tavsiyesi: Ace in the Hole (Büyük Karnaval) – Billy Wilder – 1951

İzleme tavsiyesi: Don’t blame bots, fake news is spread by humans | Sinan Aral | TEDxCERN https://www.youtube.com/watch?v=Ah9H4-QSBLo
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Temel kavramlar
2 Tık haberciliği
3 Haber doğrulama
4 Çevrimiçi zorbalık
5 Büyük veri
6 Sosyal ağlara dair düzenleme girişimleri, Türkiye ve dünyadan örnekler
7 Değerlendirme
8 Çevrimiçi zorbalık
9 Kişisel verilerin korunması
10 Büyük veri
11 Telif hakkı
12 Sosyal ağlara dair düzenleme girişimleri, Türkiye ve dünyadan örnekler
13 Medyadaki etik sorunların çözümüne yönelik yapılar
14 Değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 ,,,,,
2 ,,,,,
3 ,,,,,
4 ,,,,,
5 ,,,,,
6 ,,,,,
7 ,,,,,
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 3 100
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 0 0
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 1 65
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 25
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 1 10
Toplam 3 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum 1 10 10
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 4 4
Toplam İş Yükü 70
Toplam İş Yükü / 25 2,80
Dersin AKTS Kredisi 3
Scroll to Top