İletişim Lisans Programı

Basım Tekniklerinin Toplumsal Tarihi(COM144)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
COM144 Basım Tekniklerinin Toplumsal Tarihi 2 2 0 0 2 3
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Teknolojik, özellikle de basım alanındaki, değişikliklerle toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi kurarak günümüzde yaşadığımız değişimler hakkında sorgulayıcı olmamızı sağlayacak bilgiler aktarmak.
İçerik Yazının ortaya çıkışı, kitabın tarihi, matbaanın tarihi, teknolojik gelişmelerin toplumsal etkileri, güncel basım teknikleri ve bu tekniklerin yarattığı (olası) değişimler.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersin sonunda öğrenci;
- yazının ortaya çıkışı
- kitabın tarihi
- matbaanın tarihi ve toplumsal etkileri
- Osmanlı İmparatorluğu'nda matbaanın etkileri
- Günümüz basım teknolojileri

konularında bilgi sahibi olacaktır.
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı
Konularla ilgili ödev yazımı
Dersle ilgili görsel-işitsel kaynaklar
Konuk katılımı
Kaynaklar CHILDRESS Diana (2008). Johannes Gutenberg and the Printed Press. Twenty-First Century Books Minneapolis.

ECO Umberto, CARRIERE Jean-Claude (2010). "Bugün yayımlanan her kitap bir post-incunabula'dır" (ss. 93-122). Kitaplardan Kurtulabileceğinizi Sanmayın. Can Yayınları.

GAZEL Ahmet Ali (2018). Osmanlı Mürettipler Cemiyeti. bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi Sayı 85: 83-112.

İNCE Yunus (2018). Matbaa Öncesi Osmanlı Toplumunda Kitaba Sahip Olmak ya da Olamamak: Bir Maliyet Hesabı Denemesi/Önerisi. History Studies, Volume 10 Issue 7, p. 139-161, October 2018 DOI: 10.9737/hist.2018.653

LABART Albert. Histoire du livre

MARKER Gary (1982). Russia and the "Printing Revolution": Notes and Observations. Slavic Review, Summer, Vol. 41, No. 2, pp. 266-283. Cambridge University Press (http://www.jstor.com/stable/2496343)

TOLONEN Mikko, LAHTI Leo, ROIVAINEN Hege & MARJANEN Jani (2019). A Quantitative Approach to Book-Printing in Sweden and Finland, 1640–1828, Historical Methods: A Journal of Quantitative and Interdisciplinary History, 52:1, 57-78, DOI: 10.1080/01615440.2018.1526657

PEKTAŞ Nil (2015). The Beginnings of Printing in the Ottoman Capital: Book Production and Circulation in Early Modern Istanbul. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, XVI/2 (2015): 3-32.

SCHWARTZ Kathryn A. (2017). Did Ottoman Sultans Ban Print? Book History, Volume 20, 2017, pp. 1-39. Published by Johns Hopkins University Press https://doi.org/10.1353/bh.2017.0000

SMITH Perri (2021). The Viability of E-Books and the Survivability of Print. Publishing Research Quarterly https://doi.org/10.1007/s12109-021-09800-1

SUAREZ Michael F., S.J. and WOUDHUYSEN H. R. (2013). The Book A Global History. Oxford University Press.

YÜKSEL Hakan. (2012). Zamanın Tekeline Çomak Sokmak: Osmanlı İmparatorluğu'nda Toplumsal Yanlılıklar ve Matbaa. kültür ve iletişim, 15 (1), kış, 91-128.

L'aventure du livre: http://classes.bnf.fr/livre/
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi, yazının icadı konusuna giriş.
2 Yazının ortaya çıkışı
3 Okumanın / kitabın tarihi - Volumen'den codex'e
4 Okumanın / kitabın tarihi - devam
5 Matbaanın ortaya çıkışı. Çin'de
6 Gutenberg matbaasının icadı
7 Dünyanın çeşitli yerlerinde matbaanın etkisi
8 Dünyanın çeşitli yerlerinde matbaanın etkisi
9 Osmanlı'da matbaa
10 Osmanlı'da matbaa
11 Baskı malzemesinin değişimi, etkileri
12 Elektronik kitap
13 Çevrimiçi yayıncılık
14 Genel değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 6 100
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 0 0
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 5 90
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 1 10
Toplam 6 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 5 3 15
Toplam İş Yükü 71
Toplam İş Yükü / 25 2,84
Dersin AKTS Kredisi 3
Scroll to Top