Habercilik ve Yazım Teknikleri(JOU201)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU201 | Habercilik ve Yazım Teknikleri | 3 | 2 | 1 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, haberin ne olduğu, nasıl tanımlanabileceği sorusundan başlayarak “haber” olarak nitelenen bir yazının hangi unsurları içermesi ve nelere dikkat etmesi gerektiğini öğrencilere aktarmaktır. Bu bağlamda, haber nedir; haberin özellikleri nelerdir; neler haber olabilir; haber yazma sürecinin aşamaları; haberin bakış açısının nasıl oluşturulacağı; haberde bilgi toplama aşaması; haber yazmada kullanılan teknikler; ters piramit tekniği; haberin temel soruları; başlık, spot, haberde görsel kullanımı; sözcük seçiminin önemi; haberde denetim ve doğrulama hakkındaki bilgilerin teorik ve örnekler üzerinden aktarımına; sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalar üzerinden tartışma yoluna başvurulur. |
İçerik | Ders kapsamında konuyla ilgili, ayrıntıları haftalık programda verilen, bilgiler aktarılır; güncel konular hakkındaki haberler incelenir; öğrencilerden gelen haberlerden yola çıkarak haber yazımı konusu uygulamalı olarak ele alınır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Neyin haber olabileceği konusunda fikir sahibi olur; - Haberde bağlamın ve bakış açısının önemini öğrenir; - 5 N 1 K kurallarına uygun olarak haber yazma uygulaması yapar, - Haberi, başlık, spot, ara başlık, fotoğraf altı yazısı kullanarak ve yazım kurallarına dikkat ederek yazmayı öğrenir, - İzlediği bir olayı haber diline dönüştürerek anlatma becerisi kazanır. |
Öğretim Yöntemleri | Sınıfta teorik bilgilerin ders hocası tarafından öğrencilere aktarımı, koşullar elverdiğince meslek profesyonellerinin derse katılımı veya çeşitli medya organlarını ziyaret, öğrencilerin farklı konularda haber yazarak haber yazma ve toplama tekniklerini uygulama üzerinden pekiştirmesi. |
Kaynaklar |
Mislan Cristina. Journalism, Gender and Race. In Journalism / Handbooks of Communication Science, Tim P. Vos (ed.). De Gruyter pp. 511-531. The BBC News Styleguide Jean-Pierre Ilboudo TECHNIQUES DE COLLECTE ET TRAITEMENT DE L’INFORMATION Çığ Ünsal. ENDÜSTRİYEL BİR ANLATI YAPISI: “TERS PİRAMİT” HABER METİNLERİ. Dil ve Edebiyat Dergisi / Journal of Linguistics and Literature 7:2, 69-90, 2010 Evolution et typologie des genres journalistiques Essai d’une vue d’ensemble. Ernst-Ulrich Grosse. https://doi.org/10.4000/semen.2615 Revue de sémio-linguistique des textes et discours 13 | 2001 : Genres de la presse écrite et analyse de discours LES GENRES JOURNALISTIQUES / SAVOIRS ET SAVOIR-FAIRE. OUVRAGE COLLECTIF sous la direction de Roselyne RINGOOT et Jean-Michel UTARD. L’Harmattan. Communication et Civilisation. http://www.harmatheque.com/ebook/9782296091399 News reporting and writing / The Missouri Group, Brian S. Brooks vd., 2002. Gazeteciliğe Başlarken-Okuldan Haber Odasına, haz. Sevda Alankuş, İPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul, Haziran 2009. Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi. Haber nedir, olay ve haber arasındaki fark, haberin önemi neden kaynaklanır, neler haber olabilir. Haberin temel unsurları nelerdir, 5N1K. |
2 | Haber yazma süreci ve temel bilgiler (düşünme ve odak noktası bulma aşaması, bilgi toplama aşaması). Haber toplama yöntemleri. Haber kaynakları. |
3 | Haber yazma süreci ve temel bilgiler (haber metnini yazma aşaması, denetim ve doğrulama aşaması). Sözcük seçimi, haberde yazım kuralları. |
4 | Haber hangi kısımlardan oluşur, başlık, ara başlık, spot, fotoğraf altı yazısı. Haber fotoğrafı. |
5 | Haber yazma teknikleri. Ters Piramit Tekniği. |
6 | Ters Piramit Tekniği ve diğer haber yazma teknikleri |
7 | Röportaj-söyleşi arasındaki ayrım. Örnek üzerinden söyleşi incelemesi, söyleşinin temel özelliklerinin aktarılması. |
8 | Habercilik etiği. Gazetecinin hak ve sorumlulukları. |
9 | Habercilik etiği. Toplumsal cinsiyet ve hak odaklı habercilik. |
10 | Öğrenci uygulamaları üzerinden genel değerlendirme. |
11 | Öğrenci uygulamaları üzerinden genel değerlendirme. |
12 | Öğrenci uygulamaları üzerinden genel değerlendirme. |
13 | Öğrenci uygulamaları üzerinden genel değerlendirme. |
14 | Öğrenci uygulamaları üzerinden genel değerlendirme. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 12 | 100 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 12 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 12 | 100 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 12 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 12 | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |