Computer Engineering Department

Operations Research(IND471)

Course Code Course Name Semester Theory Practice Lab Credit ECTS
IND471 Operations Research 8 2 2 0 3 4
Prerequisites ING205
Admission Requirements ING205
Language of Instruction French
Course Type Elective
Course Level Bachelor Degree
Course Instructor(s) Tamer ÖZYİĞİT tozyigit@gsu.edu.tr (Email)
Assistant
Objective Operations research aims to apply scientific approaches in order to design and manage systems with scarce resources. This course, which is compulsory in the curriculum, enables students to provide the optimal solution to the problems encountered in an organization. The material will prove useful for improving and optimizing the performance of an organization. In this context, the aims of this course are as follows:
• Formulating mathematical models for real world problems.
• Introducing the solution methods for mathematical programming models.
• Examining the validity of the models and interpreting the obtained results.
Content Introduction to linear programming and graphical solution method, Example problems for linear programming, Simplex method, Two-phase simplex method, Special cases for simplex method, Sensitivity analysis, Assignment problem and Hungarian algorithm, Transportation problem and transportation simplex algorithm
Course Learning Outcomes Upon successful completion of this course, the student should acquire the following knowledge and skills:
1. Formulate linear programming models.
2. Calculate solutions to linear programming problems with simplex method.
3. Detect special cases arising during the application of the simplex method.
4. Calculate the effects of the change in model parameters on the optimal results.
5. Calculate the optimal solutions of transportation problems.
6. Calculate the optimal solutions of assignment problems.
Teaching and Learning Methods Lecture
Question-answer
References 1. Hillier, F.S., Lieberman, G.J., “Introduction to Mathematical Programming”, McGraw-Hill, 1995.
2. Bazaraa, M.S., Jarvis, J.J., Sherali, H.D., “Linear Programming and Network Flows”, John Wiley & Sons, 1990.
3. Taha, H.A., “Operations Research: An Introduction”, Sixth edition, Prentice-Hall, 1997.
Print the course contents
Theory Topics
Week Weekly Contents
1 Introduction to linear programming and graphical solution method
2 Example problems for linear programming
3 Example problems for linear programming
4 Simplex method
5 Simplex method
6 Two-phase simplex method
7 Special cases for simplex method
8 Special cases for simplex method
9 Midterm
10 Sensitivity analysis
11 Sensitivity analysis
12 Assignment problem and Hungarian algorithm
13 Transportation problem and transportation simplex algorithm
14 Transportation problem and transportation simplex algorithm
Practice Topics
Week Weekly Contents
Contribution to Overall Grade
  Number Contribution
Contribution of in-term studies to overall grade 2 50
Contribution of final exam to overall grade 1 50
Toplam 3 100
In-Term Studies
  Number Contribution
Assignments 0 0
Presentation 0 0
Midterm Examinations (including preparation) 1 40
Project 0 0
Laboratory 0 0
Other Applications 0 0
Quiz 0 0
Term Paper/ Project 0 0
Portfolio Study 0 0
Reports 0 0
Learning Diary 0 0
Thesis/ Project 0 0
Seminar 0 0
Other 1 10
Toplam 2 50
No Program Learning Outcomes Contribution
1 2 3 4 5
1 Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. X
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi.
Activities Number Period Total Workload
Class Hours 13 3 39
Working Hours out of Class 13 4 52
Midterm Examinations (including preparation) 1 15 15
Final Examinations (including preparation) 1 20 20
Total Workload 126
Total Workload / 25 5,04
Credits ECTS 5
Scroll to Top