Computer Engineering Department

Software Engineering and Object Oriented Design(INF481)

Course Code Course Name Semester Theory Practice Lab Credit ECTS
INF481 Software Engineering and Object Oriented Design 8 4 0 0 4 5
Prerequisites
Admission Requirements
Language of Instruction French
Course Type Compulsory
Course Level Bachelor Degree
Course Instructor(s) Gülfem ALPTEKİN gulfem@gmail.com (Email)
Assistant
Objective The aim of the course is to equip student with knowledge of object oriented design models and make them use these techniques in real life software projects. Besides, the course introduces a detailed knowledge on the software life cycle.
Content Week 1: Introduction to software engineering and project management.
Week 2: Socio-technique systems, critical systems, problem definition.
Week 3: Object oriented system analysis.
Week 4: Object oriented system design: UML (I).
Week 5: Object oriented system design: UML (II).
Week 6: Software development process models.
Week 7: Requirement analysis, requirement engineering models.
Week 8: Midterm.
Week 9: Software quality and test techniques.
Week 10: Agile software development techniques.
Week 11: Software cost models.
Week 12: Software quality models.
Week 13: Term project presentations.
Week 14: Term project presentations.
Course Learning Outcomes At the end of this course, students obtain the following information:
• Modeling a software project by applying the object oriented design methodologies.
• Having deep knowledge on the life cycle of software: feasibility analysis, design, application, test and maintenance phases.
Teaching and Learning Methods Lecture, Discussion, Demonstration, Problem Solving, Cooperative Learning, Project, Brainstorming
References 1. Software Engineering, Ian Sommerville, Addison-Wesley, 8th veya 9th Edition, 2010.
2. Introduction to Software Engineering Design, Processes, Principles, and Patterns with UML2, Christophe Fox, Addison-Wesley, 2006.
Print the course contents
Theory Topics
Week Weekly Contents
1 Introduction to software engineering and project management.
2 Socio-technique systems, critical systems, problem definition.
3 Object oriented system analysis.
4 Object oriented system design: UML (I).
5 Object oriented system design: UML (II).
6 Software development process models.
7 Requirement analysis, requirement engineering models.
8 Midterm.
9 Software quality and test techniques.
10 Agile software development techniques.
11 Software cost models.
12 Software quality models.
13 Term project presentations.
14 Term project presentations
Practice Topics
Week Weekly Contents
Contribution to Overall Grade
  Number Contribution
Contribution of in-term studies to overall grade 3 60
Contribution of final exam to overall grade 1 40
Toplam 4 100
In-Term Studies
  Number Contribution
Assignments 1 10
Presentation 0 0
Midterm Examinations (including preparation) 1 25
Project 1 25
Laboratory 0 0
Other Applications 0 0
Quiz 0 0
Term Paper/ Project 0 0
Portfolio Study 0 0
Reports 0 0
Learning Diary 0 0
Thesis/ Project 0 0
Seminar 0 0
Other 0 0
Toplam 3 60
No Program Learning Outcomes Contribution
1 2 3 4 5
1 Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. X
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
Activities Number Period Total Workload
Class Hours 14 4 56
Assignments 1 20 20
Presentation 1 4 4
Midterm Examinations (including preparation) 1 15 15
Project 1 15 15
Final Examinations (including preparation) 1 15 15
Total Workload 125
Total Workload / 25 5,00
Credits ECTS 5
Scroll to Top